Den uppdragsgivare som intresserat mig mest under kursens
gång är Palmu. Jag finner att service design när något som skulle passa mig,
något som skulle ge min vardag mycket mening och framför allt skulle jag få den
typ av stora utmaningar som jag söker efter, sådana som gör så att jag ständigt
måste utvecklas.
Jag har valt att försöka differentiera mig
genom formatet video. Jag har valt det här formatet på grund av flera olika
orsaker: Jag tror på att jag blir bättre ihågkommen om informationen om mig är
associerat till någon form av visuellt stimuli; Jag upplever att jag bättre kan
kontrollera hur informationen om mig tolkas när den presenteras subjektivt
(jämför med vanlig text); Det är ett vänligt sätt att framställa information,
kan speciellt upplevas som en positiv kontrast för ett par trötta ögon som läst
samma typer av ansökningar i flera timmar.
Jag har med utformningen av min video på
ett diskret sätt försökt kommunicera mina personliga värderingar. Ett exempel
på dessa värderingar är att jag inte vill bli bedömd (medvetet eller omedvetet)
på basen av mitt utseende. Istället vill jag bli bedömd på basen av mina tankar
och mitt intellekt – mitt inre bör prioriteras framom mitt yttre.
Videons innehåll är på grund av uppgiftens
krav annorlunda än hur jag i en verklig situation skulle ha utformat den. För
det första skulle jag i en verklig situation mera ha betonat fördelarna som
mitt huvudämne Organisation och Ledning innebär för min förmåga att prestera i
ett service design företag. Jag skulle ha prioriterat att tala om min styrka
att se sammanhang och ”the Big Picture” istället för att filosofera exklusivt
om marknadsföring. Dessutom skulle såklart min CV också ha talat för sig själv
angående kravet på ”baskunskaper i marknadsföring”.
Men
nu är (var) det här ju en kurs i marknadsföring, så jag begränsade mig att
kommunicera min personliga uppfattning om vad det är som gör vissa mera
framgångsrika på marknadsföring än andra, och vad det är som marknadsföring är
enligt mig. Jag har ändå valt att lyfta upp de punkter som är gemensamma för
service design och marknadsföring, även om jag i videon inte konkret uttrycker
att den här kopplingen. Jag förväntar mig att personen som arbetar med service
design själv ska kunna göra kopplingen.
Over and out.
- Annika
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar