Jopavi

Jopavi

onsdag 9 april 2014

Analys av Kienbaum

Jag har valt att analysera ett konsultföretag som heter Kienbaum vilka är ett av Romana Managements konkurrenter. Det verktyg jag har använt mig av för att analysera Kienbaum är SWOT- metoden. SWOT-metoden går ut på att analysera ett företags styrkor (strenghts), svagheter (weaknesses), möjligheter (opportunities) och hot (threats) (Kotler, Wong, Saunders, Armstrong 2005).

Kienbaums styrkor är att de är specialiserade på direktsökning (executive search), HR-management och ledningskonsultering (Kienbaum). En annan styrka som Kienbaum har är att de fungerar som kontaktperson för Nordiska bolag för projekt i Central-och Öst-Europa.

Kienbaums svagheter är att de borde uppdatera sin nätsida för alla språk utom tyska eftersom att de dåliga hemsidorna ger ett oseriöst intryck vilket kan avskräcka potentiella klienter.

Kienbaums möjligheter är att de har kontor över större delen av världen (Asien, Nord-SydAmerika, Europa) så de har ett väldigt brett kontaktnät som kan utnyttjas och utvecklas. En annan möjlighet som Kienbaum har är att eftersom välfärden i hela världen växer och allt mera humankapital behövs kommer efterfrågan på människor som vet hur man utnyttjar dessa resurser att öka. Eftersom Kienbaum är specialister på detta område har de ett starkt växande marknadssegment att satsa på här.

Kienbaums hot är att eftersom marknaden för de tjänster som de erbjuder hela tiden blir större kommer även konkurrensen att öka, frågan är bara i vilken takt. Denna ökning av konkurrans skulle resultera i mindre vinst för Kienbaum.


Källor:

Kotler, Wong, Saunders, Armstrong. Principles of Marketing 4th Edition 2005.

Kienbaum- URL: http://www.kienbaum.se/se/ hämtad 9.4.14

Vincent Wrede


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar