Jag har valt att analysera ett
konsultföretag som heter Kienbaum vilka är ett av Romana
Managements konkurrenter. Det verktyg jag har använt mig av för att
analysera Kienbaum är SWOT- metoden. SWOT-metoden går ut på att
analysera ett företags styrkor (strenghts), svagheter (weaknesses),
möjligheter (opportunities) och hot (threats) (Kotler, Wong,
Saunders, Armstrong 2005).
Kienbaums styrkor är att de är
specialiserade på direktsökning (executive search), HR-management
och ledningskonsultering (Kienbaum). En annan styrka som Kienbaum har
är att de fungerar som kontaktperson för Nordiska bolag för
projekt i Central-och Öst-Europa.
Kienbaums svagheter är att de borde
uppdatera sin nätsida för alla språk utom tyska eftersom att de
dåliga hemsidorna ger ett oseriöst intryck vilket kan avskräcka
potentiella klienter.
Kienbaums möjligheter är att de har
kontor över större delen av världen (Asien, Nord-SydAmerika,
Europa) så de har ett väldigt brett kontaktnät som kan utnyttjas
och utvecklas. En annan möjlighet som Kienbaum har är att eftersom
välfärden i hela världen växer och allt mera humankapital behövs
kommer efterfrågan på människor som vet hur man utnyttjar dessa
resurser att öka. Eftersom Kienbaum är specialister på detta
område har de ett starkt växande marknadssegment att satsa på här.
Kienbaums hot är att eftersom
marknaden för de tjänster som de erbjuder hela tiden blir större
kommer även konkurrensen att öka, frågan är bara i vilken takt.
Denna ökning av konkurrans skulle resultera i mindre vinst för
Kienbaum.
Källor:
Kotler, Wong, Saunders, Armstrong.
Principles of Marketing 4th Edition 2005.
Kienbaum- URL:
http://www.kienbaum.se/se/
hämtad 9.4.14
Vincent Wrede
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar