Konkurrentanalys
PSYCON Oy
SWOT-ANALYS
Psycon ab:s styrkor är bl.a. att de erbjuder fler tjänster
än Romana management och har kontor på flera ställen i Finland och därav en
större kundbas. En svaghet som Psycon ab har jämfört med Romana mangement, är
att de inte har ett professorsråd som alltid ”sparrar” dem och lär dem om det
senaste inom organisationsteori. Möjligheter som Psycon Ab har är att de är så
mycket större att de skulle kunna sänka på priset för deras tjänster och locka
till sig Romana managements kunder. Romana management som är mycket mindre
skulle då ha svårigheter att tävla med Psycon, vilket i värsta fall skulle kunna
leda till konkurs ifal Psycon lyckas få alla kunder. Ett hot som Psycon kan
möta är dock att kvaliteten på deras tjänster försämras om de inte följer de
senaste trenderna inom organisationsteori. Även storleken på företaget kan
påverka kvaliteten ifall de olika kontoren sköter saker och ting lite olika,
vilket kan försämra företagets konsekventhet.
4P - Marketing mix
Pris
Priset kan man inte
veta eftersom prisen ofta varierar inom denna bransch och vanligtvis förhandlas
tillsammans med kunden.
Plats
Psycon har kontor
på sex ställen i Finland och även ett i Ryssland. De har därav möjlighet att nå
fler kunder med deras tjänster och har även det lättare att nå kunder som inte
finns på orter var kontor inte finns.
Produkt
Psycon erbjuder
fler tjänster inom organisationskonsultering än vad Romana management gör. Det
är därför möjligt att de får kunder som endast är efter de tjänster som inte
Romana management inte erbjuder.
Påverkan
Svårt att veta hur
Psycon når deras kunder, då de inte beskriver deras marknadsföring på något
sätt. De har dock referenser från tidigare kunder på deras hemsida, vilka kan
påverka möjliga kunders köpbeslut.
http://www.psycon.fi/fi
http://www.romana.fi/
Paul Seppänen
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar