Jopavi

Jopavi

onsdag 9 april 2014

Psycon Oy


Konkurrentanalys

 

PSYCON Oy

SWOT-ANALYS

Psycon ab:s  styrkor är bl.a. att de erbjuder fler tjänster än Romana management och har kontor på flera ställen i Finland och därav en större kundbas. En svaghet som Psycon ab har jämfört med Romana mangement, är att de inte har ett professorsråd som alltid ”sparrar” dem och lär dem om det senaste inom organisationsteori. Möjligheter som Psycon Ab har är att de är så mycket större att de skulle kunna sänka på priset för deras tjänster och locka till sig Romana managements kunder. Romana management som är mycket mindre skulle då ha svårigheter att tävla med Psycon, vilket i värsta fall skulle kunna leda till konkurs ifal Psycon lyckas få alla kunder. Ett hot som Psycon kan möta är dock att kvaliteten på deras tjänster försämras om de inte följer de senaste trenderna inom organisationsteori. Även storleken på företaget kan påverka kvaliteten ifall de olika kontoren sköter saker och ting lite olika, vilket kan försämra företagets konsekventhet.

4P - Marketing mix

Pris

Priset kan man inte veta eftersom prisen ofta varierar inom denna bransch och vanligtvis förhandlas tillsammans med kunden.

Plats

Psycon har kontor på sex ställen i Finland och även ett i Ryssland. De har därav möjlighet att nå fler kunder med deras tjänster och har även det lättare att nå kunder som inte finns på orter var kontor inte finns.

Produkt

Psycon erbjuder fler tjänster inom organisationskonsultering än vad Romana management gör. Det är därför möjligt att de får kunder som endast är efter de tjänster som inte Romana management inte erbjuder.

Påverkan

Svårt att veta hur Psycon når deras kunder, då de inte beskriver deras marknadsföring på något sätt. De har dock referenser från tidigare kunder på deras hemsida, vilka kan påverka möjliga kunders köpbeslut.

http://www.psycon.fi/fi 
http://www.romana.fi/
 

  Paul Seppänen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar