Jopavi

Jopavi

onsdag 9 april 2014

Konsultbranschen och en studie om dess konkurrens

Branschen

Konsult byråer säljer kunskap, eller snarare information som används bland annat vid beslutsfattande processer. Det här är en mycket levande marknad, år 2003 var konsultbranschens omsättning i Europa 48 miljarder. Detta innebär 310000 konsulter (Werr, 2007).
            Vid skiftet mellan 80- och 90-talet tog sig stora globala aktörer som Boston Consulting Group, Andersen Consulting (Accenture), Ernst & Young Management Consulting (nuvarande Cap Gemini) in på marknaden, och forfarande i dag dominerar en del av dessa namn i sällskap av företag som IBM Business consulting och McKinsey (Werr, 2007).
            Konsulttjänsten har sakta förändrats i och med inträdet på den globala marknaden av de ovannämnda aktörerna. Egentligen heter det att en Management konsulttjänsten innebär att ge råd åt top management i organisationer, men idag är gränsen mellan rådgivning och outsourcing otydlig (Werr, 2007).
            Konsulter ses idag som en allmän problemlösare, en god analytiker med en uppsättning verktyg för att lösa problem. Konsulten anses förmedla eller utveckla praktiska managementkunskaper som ofta uttrycks i ”best practices”. De förväntas ha stor kunskap om många olika branscher, olika processer, och förväntas ha "färdiga" lösningar att erbjuda sina kunder. Och andra hand, runt konsulterna kretsar även myter om utnyttjande av svaga chefer, lurendrejeri och manipulation. Oberoende av hurudan bild man har av konsulten, är relationen till kunden mycket väsentligt för hela verksamheten (Werr, 2007; O’Mahoney, 2010).

En teori om konkurrens

            Redan år 1997 intresserade sig Sarvary och Parker för hur konkurrensen ser ut inom branscher som säljer den här typen av information. Deras använde sig av en ”spelteoretisk ram” (eng. game theoretic framework) metod, där frågan var huruvida konkurrens är olika när det är information som säljs jämfört med när det är läkare som erbjuder medicinska diagnoser, advokater som ger juridiskrådgivning eller börsmäklare som köper/säljer råd (Sarvary & Parker, 1997).
            Vidare görs en i iakttagelse som gör synen på konkurrens en aning mera komplex när det kommer till konsultering. Nämligen är det inte ovanligt att företag i praktiken anlitar flera konsulter för att skapa samma rapport för att få en bättre bild av situationen. Det här innebär alltså att konsultbyråerna inte direkt utesluter varandra. Däremot bestäms antalet rapporter som företagen vill ha på den upplevda tillförlitligheten hos varje rapport, hos deras likheter och deras priser. I den här kontexten blir alltså produkt perceptionen uppbyggd av yttre variabler (Sarvary & Parker, 1997).
            Sarvary och Parker (1997) visar med sin studie att när informationen som säljs är tillförlitlig eller korrelerande innebär det att de tävlar som subsitut vilket resulterar i en hård konkurrens mellan företagen. Och andra hand när informationen som säljs är otillförlitlig och icke-korrelerande med annan information som säljs, blir den komplement som möter på rätt så mild konkurrens. Trots resultaten är det viktigt att minnas att konsulter sällan säljer information i ren form utan det övriga som ingår i transaktionen, som exempelvis uppbyggandet av relationen mellan konsult och klient (O’Mahoney, 2010) är också en del av det som påverkar resultatet.

- Annika

Källor

O’Mahoney, J. (2010). Management consultancy. New York: Oxford University Press Inc.

Sarvary, M., & Parker, P., M. (1997). Marketing information: A competitive Analysis. Marketing Science, 16(1) s. 24-38.


Werr, A. (2007). Organisation – teorier om ordning och ordning. Managementkonsulten – vän eller fiende? Mot en kontextuell förståelse. I Kärreman & Rehn (Red.), Organisation – teorier om ordning och oordning (s. 231- 249). Malmö: Liber.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar