Branschen
Konsult byråer säljer kunskap, eller snarare information som
används bland annat vid beslutsfattande processer. Det här är en mycket levande
marknad, år 2003 var konsultbranschens omsättning i Europa 48 miljarder. Detta
innebär 310000 konsulter (Werr, 2007).
Vid skiftet
mellan 80- och 90-talet tog sig stora globala aktörer som Boston Consulting
Group, Andersen Consulting (Accenture), Ernst & Young Management Consulting
(nuvarande Cap Gemini) in på marknaden, och forfarande i dag dominerar en del
av dessa namn i sällskap av företag som IBM Business consulting och McKinsey (Werr,
2007).
Konsulttjänsten
har sakta förändrats i och med inträdet på den globala marknaden av de
ovannämnda aktörerna. Egentligen heter det att en Management konsulttjänsten
innebär att ge råd åt top management i organisationer, men idag är gränsen
mellan rådgivning och outsourcing otydlig (Werr, 2007).
Konsulter
ses idag som en allmän problemlösare, en god analytiker med en uppsättning
verktyg för att lösa problem. Konsulten anses förmedla eller utveckla praktiska
managementkunskaper som ofta uttrycks i ”best practices”. De förväntas ha stor
kunskap om många olika branscher, olika processer, och förväntas ha "färdiga" lösningar att erbjuda sina kunder. Och andra hand, runt konsulterna kretsar
även myter om utnyttjande av svaga chefer, lurendrejeri och manipulation.
Oberoende av hurudan bild man har av konsulten, är relationen till kunden
mycket väsentligt för hela verksamheten (Werr, 2007; O’Mahoney, 2010).
En teori om konkurrens
Redan år
1997 intresserade sig Sarvary och Parker för hur konkurrensen ser ut inom
branscher som säljer den här typen av information. Deras använde sig av en
”spelteoretisk ram” (eng. game theoretic framework) metod, där frågan var
huruvida konkurrens är olika när det är information som säljs jämfört med när
det är läkare som erbjuder medicinska diagnoser, advokater som ger juridiskrådgivning
eller börsmäklare som köper/säljer råd (Sarvary & Parker, 1997).
Vidare görs
en i iakttagelse som gör synen på konkurrens en aning mera komplex när det
kommer till konsultering. Nämligen är det inte ovanligt att företag i praktiken
anlitar flera konsulter för att skapa samma rapport för att få en bättre bild
av situationen. Det här innebär alltså att konsultbyråerna inte direkt
utesluter varandra. Däremot bestäms antalet rapporter som företagen vill ha på
den upplevda tillförlitligheten hos varje rapport, hos deras likheter och deras
priser. I den här kontexten blir alltså produkt perceptionen uppbyggd av yttre
variabler (Sarvary & Parker, 1997).
Sarvary och
Parker (1997) visar med sin studie att när informationen som säljs är
tillförlitlig eller korrelerande innebär det att de tävlar som subsitut vilket
resulterar i en hård konkurrens mellan företagen. Och andra hand när informationen
som säljs är otillförlitlig och icke-korrelerande med annan information som
säljs, blir den komplement som möter på rätt så mild konkurrens. Trots
resultaten är det viktigt att minnas att konsulter sällan säljer information i
ren form utan det övriga som ingår i transaktionen, som exempelvis uppbyggandet av
relationen mellan konsult och klient (O’Mahoney, 2010) är också en del av det
som påverkar resultatet.
- Annika
Källor
O’Mahoney, J.
(2010). Management consultancy. New
York: Oxford University Press Inc.
Sarvary, M.,
& Parker, P., M. (1997). Marketing information: A competitive Analysis. Marketing Science, 16(1) s. 24-38.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar