Media
Media kan enligt Chaffey och Smith (2013, s.
408) definieras som vad som helst som förmedlar ett meddelande. Media kan
ses som budbäraren eller metoden som används vid överföringen. Media kan också
betraktas som pekpunkten (eng. touchpoint) som syftar på den enhet som har
kontakt till kunden (Chaffey & Smith, 2013, s. 408).
Chaffey och Smith delar in media i
tre olika kategorier. Betald media syftar på media i vilken det gjorts en
investering att få exempelvis besökare, att vinna räckvidd och att skapa
konversationer genom sökningar, annonsnätverk eller affilierande
marknadsföring. Traditionella offline media så som publikationer, TV reklamer
eller direkt mail är fortfarande viktigt och utgör majoriteten av betald media,
anser Chaffey och Smith (2013, s. 33).
Den andra kategorin är förtjänad media. Här kan betald media resultera i
förtjänad media så som ökad medvetenhet om varumärket. Till den här kategorin
hör också word-of-mouth som kan stimuleras genom social media som inkluderar
konversationer i sociala nätverk, bloggar och andra typer av gemenskaper.
Chaffey och Smith (2013, s. 33) tillägger att man kan se förtjänad media som en
form av marknadsföring utvecklad mellan olika typer av partners som exempelvis
förläggare eller förespråkare för målgruppen.
Den sista kategorin är ägd media. Hit hör all media som är ägt av varumärkena
själva, så som egna nätsidor, bloggar, telefonapplikationer, och närvaron på
ställen som Facebook, LinkedIn, Twitter och Youtube. Ägd media offline är
exempelvis broschyrer och butiker (Chaffey & Smith, 2013 s. 33).
Enligt Harald Grönstrand, layoutjournalist på Västra Nyland
(personlig kommunikation 23 mars 2014), går mediabranschen hand i hand med det
som är masskommunikation, det vill säga att kommunicera ut till en bred massa
utan specifik mottagare. Han menar att det kan inkludera allt från marknadsföring
till att vara journalist.
Annonser är en form av reklam. Annonser är den
reklam som finns i tidningar och nuförtiden även på internet. Annonser har den
fördelen att man kan rikta den till speciella grupper rätt bra. De flesta tidningar
har en viss läsarkrets, vilket gör det lätt för företag att göra passande
annonser till den kretsen. Även på internet fungerar annonser på samma sätt.
På olika internetsidor finns olika sorters annonser som anses vara
attraktiva för de som besöker hemsidorna. I dagens läge har även
gratisversioner av applikationer och spel på smarttelefoner ofta annonser. Om
man inte vill se annonser får man sedan betala för att den fulla versionen av
applikationen.
Var man annonserar som marknadsförare beror helt enkelt på
vem man vill nå. Om man vill nå äldre folk kanske sociala medier eller internet
är det bästa stället. Varför man väljer att annonsera över något annat
sätt att göra reklam är för att man med hjälp av annonser kan nå sin målgrupp
effektivare än med t.ex. tv-reklam.
Annonseringens framtid ser lite dyster ut eftersom tidningsbranschen inte
längre klarar sig så bra då internet tagit över och på internet kan man använda
sig av ”Ad blockers” för att undvika reklamen. Detta betyder helt enkelt att
annonser inte längre når alla så bra som de någon gång gjort.
Nulägesanalys av mediebranchen
I denna nulägesanalys av mediebranchen har vi
använt oss av en SWOT-analys och en 4P-analys.
SWOT- analysen består av att tänka på vilka
”Strengths, Weaknesses, Opportunities och Threats” som finns för mediebranchen
(Kotler, Wong, Saunders, Armstrong 2005). Styrkor (eng. Strenghts) med
mediabranchen är att det är lätt att få ut information till stora massor av
folk. Svagheter (eng. Weaknesses) med mediebranchen är att det kan vara svårt
att få ut informationen till det tänkta marknadssegmentet och få dem att
uppmärksamma det budskap man ger. Möjlighter (eng. Opportunities) med
mediebranchen att det finns så många olika medium att använda sig av att man med
lite kreativitet nästan kan marknadsföra till vilken människa som helst och
till vilket kundsegment som helst om man lär sig bra hur de olika medierna
fungerar. En anna möjlighet med medierna är att man genom t.ex. internet lätt
kan nå människor i väldigt stor skala och över hela världen väldigt snabbt. Hot
(eng. Threats) med mediebranchen är att då företag t.ex. skickar ut reklamblad
till hushåll eller e-post på nätet kan det börja ses som spam när tillräckligt
många marknadsför på detta sätt vilket i sin tur leder till att ingen läser
reklamen. Resultatet av detta är att marknadsföringen via sådana medier tappar
effekten helt.
4P-analysen (även kallat ”marketing
mix”) går ut på att analysera ”Product, Promotion, Price och Place” (Kotler
et.al 2005). Produkten (eng. Product) i detta fall är de olika medierna i sig.
Det som är bra med mediebranchen är fortfarande att det finns oändliga
möjligheter för variationen av marknadsföring. Man kan oberoende av medium göra
en väldigt speciell och differentierad marknasdsföring. Priset (eng. Price) i
mediebranchen är också väldigt mycket skiftande. Från att vara nästan gratis på
nätet till miljoner dollar för att medverka på tv under Superbowl. Påverkan
(eng. Promotion) kan vara en av de svårare sakerna att göra beroende på vilket
medium man använder sig av. Påverkan på konsumenten får man genom att veta noga
vilken kundgrupp man skall sälja till och veta hur man hittar den. Påverkan
sker sedan via reklamer, hemsidor, personlig kommunikation osv. Det sista av
P:na är platsen (eng. Place). Platsen kan vara väldigt av görande när man
marknadsför. Detta beror på att man måste hitta rätt plats och rätt kanal för
att nå den tilltänkta målgruppen för ens produkt. Hela poängen med att
analysera med hjälp av 4P-metoden är att hitta rätt marknadssegment genom att
tänka på Produkten, Priset, Påverkan och Platsen (Kotler et.al 2005).
MTV MEDIA
Key Activities
MTV MEDIA är en finländsk mediabolag med många
olika mediekanaler. Det finns Tv-kanaler, radio och även ett antal saker på
gång i nätet, som hemsidan med aktuella nyheter samt olika möjligheter att
kolla på serier och filmer, både gratis och för betalt. Deras mediekanaler är
mycket kända inom Finland, bland annat är Radio Nova den mest lyssnade
kommersiella radiokanalen i Finland (MTV, Yhtiö, 2013).
Key
Partners
MTV:s partners är bland annat olika
välgörenhetsstiftelser, som till exempel Tukikummit och Unicef (MTV, 2014), men
även olika sportevenemang kan räknas som partners ifall MTV har ensamrätt att
visa dem i Finland. Då MTV MEDIA förnyade sig år 2013, hade de även som viktiga
partners företag som DixonBax, BrandWorxx och Family Inc (MTV, Medialle, 2013).
Cost Structure & Key Resources
Det MTV satsar på är att skaffa program folk
vill se, för då de får folket att kolla på deras mediekanaler, växer deras
synlighet, som redan idag är mycket stor, vilket vidare attraherar andra
företag att köpa reklamtid av dem.
Value Proposition
Det MTV vill att deras utbud skulle vara är att
skapa upplevelser, ”Elämyksiä varten” (MTV, Yhtiö, 2013), vilket det även långt
är. Kunderna, som är i stora drag alla med TV, radio eller internet, vänder sig
åt MTV:s tjänster för att kanske underhålla sig, eller för att få höra nyheter
och veta vad som är aktuellt just nu.
Customer
Hela MTV mediefamiljen är gratis för användare, dvs
konsumenter, så de kunder som hämtar in pengar till företaget är alla sorters
företag som vill synas i media och har råd med detta. Speciellt TV-reklamer är
dyra och kräver stora satsningar förutom tv-tiden.
Relationships
Det är viktigt för MTV att upprätthålla goda
relationer till slutkonsumenterna eftersom utan dem är inte företag
intresserade av att utnyttja MTVs tjänster. Ju mera folk som använder MTV
medier desto intressantare blir MTV för företag.
Förutom det är det såklart viktigt för MTV att
upprätthålla kontakterna till de företag som använder MTV som
marknadsföringskanal.
Channels
B2B. MTV behöver i praktiken inte direkt marknadsföra
sig själva, endast upprätthålla goda kundkontakter.
Revenue
streams
Största inkomsterna kommer antagligen från tv- och
radioreklamtider som de säljer åt företag. Dessutom säljer MTV kanalpaket till
konsumenter.
Källor
Chaffey,
D., & Smith, Pr. (2013). Emarketing
Excellence: Palnning and optimizing your digital marketing. New york:
Routledge.
Kotler, Wong, Saunders, Armstrong (2005).
Principles of Marketing 4th European Edition. Pearson Education Limited.
MTV, hämtad 23.03.2014 www.mtv.fi/yritys/
Böcker:
Annika: Chaffey, D., & Smith, Pr.
(2013). Emarketing Excellence: Palnning
and optimizing your digital marketing
Johan:
McDonald, Malcolm (2008) Malcolm
McDonald on marketing planning: understanding marketing plans and strategy
Oona:
Scott, David Meerman (2010) The new rules of marketing and PR : how
to use social media, blogs, news releases, online video, & viral marketing
to reach buyers directly
Paul:
Barefoot, Darren & Julie Lynn Szabo (2010) Friends with benefits
: a social media marketing handbook
Vincent:
Evans, Dave & Jake McKee (2010), Social Media Marketing: The Next Generation
of Business Engagement
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar