Jopavi

Jopavi

söndag 23 mars 2014

Mediebranschen

Media
Media kan enligt Chaffey och Smith (2013, s. 408) definieras som vad som helst som förmedlar ett meddelande.  Media kan ses som budbäraren eller metoden som används vid överföringen. Media kan också betraktas som pekpunkten (eng. touchpoint) som syftar på den enhet som har kontakt till kunden (Chaffey & Smith, 2013, s. 408).
Chaffey och Smith delar in media i tre olika kategorier. Betald media syftar på media i vilken det gjorts en investering att få exempelvis besökare, att vinna räckvidd och att skapa konversationer genom sökningar, annonsnätverk eller affilierande marknadsföring. Traditionella offline media så som publikationer, TV reklamer eller direkt mail är fortfarande viktigt och utgör majoriteten av betald media, anser Chaffey och Smith (2013, s. 33).
            Den andra kategorin är förtjänad media. Här kan betald media resultera i förtjänad media så som ökad medvetenhet om varumärket. Till den här kategorin hör också word-of-mouth som kan stimuleras genom social media som inkluderar konversationer i sociala nätverk, bloggar och andra typer av gemenskaper. Chaffey och Smith (2013, s. 33) tillägger att man kan se förtjänad media som en form av marknadsföring utvecklad mellan olika typer av partners som exempelvis förläggare eller förespråkare för målgruppen.
            Den sista kategorin är ägd media. Hit hör all media som är ägt av varumärkena själva, så som egna nätsidor, bloggar, telefonapplikationer, och närvaron på ställen som Facebook, LinkedIn, Twitter och Youtube. Ägd media offline är exempelvis broschyrer och butiker (Chaffey & Smith, 2013 s. 33).
            Enligt Harald Grönstrand, layoutjournalist på Västra Nyland (personlig kommunikation 23 mars 2014), går mediabranschen hand i hand med det som är masskommunikation, det vill säga att kommunicera ut till en bred massa utan specifik mottagare.  Han menar att det kan inkludera allt från marknadsföring till att vara journalist.
              Annonser är en form av reklam. Annonser är den reklam som finns i tidningar och nuförtiden även på internet. Annonser har den fördelen att man kan rikta den till speciella grupper rätt bra. De flesta tidningar har en viss läsarkrets, vilket gör det lätt för företag att göra passande annonser till den kretsen. Även på internet fungerar annonser på samma sätt.  På olika internetsidor finns olika sorters annonser som anses vara attraktiva för de som besöker hemsidorna. I dagens läge har även gratisversioner av applikationer och spel på smarttelefoner ofta annonser. Om man inte vill se annonser får man sedan betala för att den fulla versionen av applikationen.
            Var man annonserar som marknadsförare beror helt enkelt på vem man vill nå. Om man vill nå äldre folk kanske sociala medier eller internet är det bästa stället.  Varför man väljer att annonsera över något annat sätt att göra reklam är för att man med hjälp av annonser kan nå sin målgrupp effektivare än med t.ex. tv-reklam.
          Annonseringens framtid ser lite dyster ut eftersom tidningsbranschen inte längre klarar sig så bra då internet tagit över och på internet kan man använda sig av ”Ad blockers” för att undvika reklamen. Detta betyder helt enkelt att annonser inte längre når alla så bra som de någon gång gjort.
 
Nulägesanalys av mediebranchen
I denna nulägesanalys av mediebranchen har vi använt oss av en SWOT-analys och en 4P-analys.
SWOT- analysen består av att tänka på vilka ”Strengths, Weaknesses, Opportunities och Threats” som finns för mediebranchen (Kotler, Wong, Saunders, Armstrong 2005). Styrkor (eng. Strenghts) med mediabranchen är att det är lätt att få ut information till stora massor av folk. Svagheter (eng. Weaknesses) med mediebranchen är att det kan vara svårt att få ut informationen till det tänkta marknadssegmentet och få dem att uppmärksamma det budskap man ger. Möjlighter (eng. Opportunities) med mediebranchen att det finns så många olika medium att använda sig av att man med lite kreativitet nästan kan marknadsföra till vilken människa som helst och till vilket kundsegment som helst om man lär sig bra hur de olika medierna fungerar. En anna möjlighet med medierna är att man genom t.ex. internet lätt kan nå människor i väldigt stor skala och över hela världen väldigt snabbt. Hot (eng. Threats) med mediebranchen är att då företag t.ex. skickar ut reklamblad till hushåll eller e-post på nätet kan det börja ses som spam när tillräckligt många marknadsför på detta sätt vilket i sin tur leder till att ingen läser reklamen. Resultatet av detta är att marknadsföringen via sådana medier tappar effekten helt.
4P-analysen (även kallat ”marketing mix”) går ut på att analysera ”Product, Promotion, Price och Place” (Kotler et.al 2005). Produkten (eng. Product) i detta fall är de olika medierna i sig. Det som är bra med mediebranchen är fortfarande att det finns oändliga möjligheter för variationen av marknadsföring. Man kan oberoende av medium göra en väldigt speciell och differentierad marknasdsföring. Priset (eng. Price) i mediebranchen är också väldigt mycket skiftande. Från att vara nästan gratis på nätet till miljoner dollar för att medverka på tv under Superbowl. Påverkan (eng. Promotion) kan vara en av de svårare sakerna att göra beroende på vilket medium man använder sig av. Påverkan på konsumenten får man genom att veta noga vilken kundgrupp man skall sälja till och veta hur man hittar den. Påverkan sker sedan via reklamer, hemsidor, personlig kommunikation osv. Det sista av P:na är platsen (eng. Place). Platsen kan vara väldigt av görande när man marknadsför. Detta beror på att man måste hitta rätt plats och rätt kanal för att nå den tilltänkta målgruppen för ens produkt. Hela poängen med att analysera med hjälp av 4P-metoden är att hitta rätt marknadssegment genom att tänka på Produkten, Priset, Påverkan och Platsen (Kotler et.al 2005).
 

MTV MEDIA

Key Activities
MTV MEDIA är en finländsk mediabolag med många olika mediekanaler. Det finns Tv-kanaler, radio och även ett antal saker på gång i nätet, som hemsidan med aktuella nyheter samt olika möjligheter att kolla på serier och filmer, både gratis och för betalt. Deras mediekanaler är mycket kända inom Finland, bland annat är Radio Nova den mest lyssnade kommersiella radiokanalen i Finland (MTV, Yhtiö, 2013).
Key Partners                                             
MTV:s partners är bland annat olika välgörenhetsstiftelser, som till exempel Tukikummit och Unicef (MTV, 2014), men även olika sportevenemang kan räknas som partners ifall MTV har ensamrätt att visa dem i Finland. Då MTV MEDIA förnyade sig år 2013, hade de även som viktiga partners företag som DixonBax, BrandWorxx och Family Inc (MTV, Medialle, 2013).
Cost Structure & Key Resources
Det MTV satsar på är att skaffa program folk vill se, för då de får folket att kolla på deras mediekanaler, växer deras synlighet, som redan idag är mycket stor, vilket vidare attraherar andra företag att köpa reklamtid av dem.
Value Proposition
Det MTV vill att deras utbud skulle vara är att skapa upplevelser, ”Elämyksiä varten” (MTV, Yhtiö, 2013), vilket det även långt är. Kunderna, som är i stora drag alla med TV, radio eller internet, vänder sig åt MTV:s tjänster för att kanske underhålla sig, eller för att få höra nyheter och veta vad som är aktuellt just nu. 
Customer
Hela MTV mediefamiljen är gratis för användare, dvs konsumenter, så de kunder som hämtar in pengar till företaget är alla sorters företag som vill synas i media och har råd med detta. Speciellt TV-reklamer är dyra och kräver stora satsningar förutom tv-tiden.
Relationships
Det är viktigt för MTV att upprätthålla goda relationer till slutkonsumenterna eftersom utan dem är inte företag intresserade av att utnyttja MTVs tjänster. Ju mera folk som använder MTV medier desto intressantare blir MTV för företag.
Förutom det är det såklart viktigt för MTV att upprätthålla kontakterna till de företag som använder MTV som marknadsföringskanal.
Channels
B2B. MTV behöver i praktiken inte direkt marknadsföra sig själva, endast upprätthålla goda kundkontakter.
Revenue streams
Största inkomsterna kommer antagligen från tv- och radioreklamtider som de säljer åt företag. Dessutom säljer MTV kanalpaket till konsumenter.
 
Källor
Chaffey, D., & Smith, Pr. (2013). Emarketing Excellence: Palnning and  optimizing your digital marketing. New york: Routledge.
Kotler, Wong, Saunders, Armstrong (2005). Principles of Marketing 4th European Edition. Pearson Education Limited.
MTV, hämtad 23.03.2014 www.mtv.fi/yritys/
 
Böcker:
Annika: Chaffey, D., & Smith, Pr. (2013). Emarketing Excellence: Palnning and  optimizing your digital marketing
Johan:
 McDonald, Malcolm (2008) Malcolm McDonald on marketing planning: understanding marketing plans and strategy
Oona:
Scott, David Meerman (2010) The new rules of marketing and PR : how to use social media, blogs, news releases, online video, & viral marketing to reach buyers directly
Paul:
Barefoot, Darren & Julie Lynn Szabo (2010) Friends with benefits : a social media marketing handbook
Vincent:
Evans, Dave & Jake McKee (2010), Social Media Marketing: The Next Generation of Business Engagement

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar