"Uppdraget Asienprogrammet" gick ut på att analysera Asianets nuvarande kommunikation samt att komma på en fungerande kommunikationsplan. Det vi tyckte, tänkte och till slut kom fram med kan nu ses på en video som hittas nedan.
Marknadsföringen som presenteras på videon är av den typ Asienprogrammet kunde använda sig av för att nå deras kunder, det vill säga studeranden och övriga personer som kunde ta kurserna. I planerandet av vår slutliga plan tänkte vi även på att Asienprogrammet kunde kontakta andra universitet för att få mer partners. Hur de skulle marknadsföra sig i dessa fall är mycket olikt än vad den marknadsföring vi på videon presenterar. I dessa fall är även budskapet en aning olikt, för de vill främst påpeka hur dessa andra universitet skulle dra nytta av att samarbeta med programmet. Budskapet skulle kunna vara att dessa universitet blir själv även lockande för studeranden, då kursutbuden skulle växa med programmet kurser. Vi bestämde oss dock att fokusera på hur de kunde kommunicera med själva målgruppen, studeranden, och våra idéer ska då ses ur detta perspektiv. Brus som möjligen kan uppstå i vår kommunikationsplan är bl.a. att man inte förstår det roliga i våra bilder eller tycker att de är för provokativa. Då största delen av marknadsföringen sker via facebook kan studerande även sprida dåliga saker om kursen (ifall såna finns), vilket snabbt kan spridas och ge asienprogrammet en sämre bild.
Trots allt tror vi på vår idée, vi är ju målgruppen, så vi borde ju veta vad som fungerar för oss!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar