Nedan följer en sammanfattning på vad samtliga gruppmedlemmar
önskade ur den hypotetiska media applikationen. Även om vi inom gruppen har
mycket olika intressen och bakgrund, delade vi åsikter på diverse punkter,
vilket bevisar att applikationen sådan som vi önskar att den är, passar en stor
mängd användare. Nyckeln är att göra applikationen så flexibel som möjligt för
att få den att så väl som möjligt återspegla användarens individuella behov.
Layout
Önskemål att layouten skall vara tydlig och lättförstådd var
något gemensamt för samtliga gruppmedlemmar. Applikationen måste visuellt och
grafiskt vara tilltalande. Färger och bilder bör användas för att hålla miljön
intressant för användaren. Det viktigaste är trots allt att interfacen är
simpel och att applikationens nyhetsflöde är direkt åtkomligt, utan en massa
tryck.
Funktioner
och Finesser
Applikationens viktigaste funktion, som vi inom gruppen
enhälligt kom fram till, är att den formas efter individuella behov. Det här skulle
ta sig uttryck i ”check-in” rutor vid första användningsgången. Applikationens
viktigaste funktion är att den har många olika alternativ så att den så nära
som möjligt avspeglar de individuella behoven. Exempelvis, inom olika
kategorier finns det en mängd subkategorier och så vidare. Exempelvis kan
användaren checka rutan för lokalnyheter, och kan sedan välja enligt region,
exempelvis kan användaren checka Österbotten och Åboland. På motsvarande sätt
kan användaren välja att utrikesnyheter är intressant, och kan då specificera
sitt intresse till en hel kontinent (t.ex. checka Sydamerika) men också
enskilda länder (t.ex. checka Frankrike). Användaren kan således också checka
huvudkategorin ”Underhållning” men kan där vidare välja exempelvis ”Korsord,
frågesporter, skvaller, mode, fotografering” och så vidare.
Nyheterna
prioriteras sedan i det ”egna” nyhetsflödet enligt antalet tags som korrelerar
med de egna inställningarna. Med våra tidigare exempel skulle alltså nyheter om
Brasilianska designers på studiebesök i Åbo vara en nyhet som kommer högt upp
på nyhetsflödet. Användaren kunde också välja att applikationen sänder
push-notiser om nyheter som exempelvis har fler än tre taggar som matchar
användarens val.
Andra
nyhetsflöden som ”mest lästa idag” eller ”nyheter i kronologisk ordning” kunde
också finnas tillgängliga, men skulle vara sekundära till nyhets-flowet format
enligt användarens eget intresse.
Det
diskuterades också inom gruppen att reklamen som visas också skulle använda sig
av taggarna valda för att vara så intressant och relevant som möjligt för
individen i fråga, och skulle då inte störa användningen av applikationen. Ett
annat alternativ är också att även om man inte kunde stänga av annonserna helt,
skulle en finess att kunna välja vilken typ av annonser vara något mycket önskvärt.
Exempelvis kunde användarna välja att bara ta emot annonser om materbjudanden.
Applikationen
borde också kunna integreras med andra applikationer som används flitigt, så
som facebook.
Användning
Hur bra applikationen än skulle vara skulle den knappas ändra
på sättet som mobila aparter används idag. Med det här vill vi antyda att mobil
apparater oftast användes under korta intervall då koncentrationen på något
annat tillfälligt avbrutits. Om applikationen är tillräckligt bra skulle den
eventuellt kunna bli en del av morgon-användningen som vi uppfattat ett mönster
av i våra tidigare analyser.
Avslutning
Vi har nu erbjudit ett detaljerat recept på en applikation
som faller just oss i smaken. Det vi understryker allra mest är att applikation
skall formas enligt de individuella behoven och intressena. Applikationen måste
också ha en angenäm layout och det är vitalt att den är simpel att använda.
Alla dessa krav besvaras i vår beskrivning av den perfekta medie-applikationen.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar