Jopavi

Jopavi

söndag 30 mars 2014

Recept för framgångsrik medie-applikation

Inledning
Nedan följer en sammanfattning på vad samtliga gruppmedlemmar önskade ur den hypotetiska media applikationen. Även om vi inom gruppen har mycket olika intressen och bakgrund, delade vi åsikter på diverse punkter, vilket bevisar att applikationen sådan som vi önskar att den är, passar en stor mängd användare. Nyckeln är att göra applikationen så flexibel som möjligt för att få den att så väl som möjligt återspegla användarens individuella behov.

Layout
Önskemål att layouten skall vara tydlig och lättförstådd var något gemensamt för samtliga gruppmedlemmar. Applikationen måste visuellt och grafiskt vara tilltalande. Färger och bilder bör användas för att hålla miljön intressant för användaren. Det viktigaste är trots allt att interfacen är simpel och att applikationens nyhetsflöde är direkt åtkomligt, utan en massa tryck.

Funktioner och Finesser
Applikationens viktigaste funktion, som vi inom gruppen enhälligt kom fram till, är att den formas efter individuella behov. Det här skulle ta sig uttryck i ”check-in” rutor vid första användningsgången. Applikationens viktigaste funktion är att den har många olika alternativ så att den så nära som möjligt avspeglar de individuella behoven. Exempelvis, inom olika kategorier finns det en mängd subkategorier och så vidare. Exempelvis kan användaren checka rutan för lokalnyheter, och kan sedan välja enligt region, exempelvis kan användaren checka Österbotten och Åboland. På motsvarande sätt kan användaren välja att utrikesnyheter är intressant, och kan då specificera sitt intresse till en hel kontinent (t.ex. checka Sydamerika) men också enskilda länder (t.ex. checka Frankrike). Användaren kan således också checka huvudkategorin ”Underhållning” men kan där vidare välja exempelvis ”Korsord, frågesporter, skvaller, mode, fotografering” och så vidare.
            Nyheterna prioriteras sedan i det ”egna” nyhetsflödet enligt antalet tags som korrelerar med de egna inställningarna. Med våra tidigare exempel skulle alltså nyheter om Brasilianska designers på studiebesök i Åbo vara en nyhet som kommer högt upp på nyhetsflödet. Användaren kunde också välja att applikationen sänder push-notiser om nyheter som exempelvis har fler än tre taggar som matchar användarens val.
            Andra nyhetsflöden som ”mest lästa idag” eller ”nyheter i kronologisk ordning” kunde också finnas tillgängliga, men skulle vara sekundära till nyhets-flowet format enligt användarens eget intresse.
            Det diskuterades också inom gruppen att reklamen som visas också skulle använda sig av taggarna valda för att vara så intressant och relevant som möjligt för individen i fråga, och skulle då inte störa användningen av applikationen. Ett annat alternativ är också att även om man inte kunde stänga av annonserna helt, skulle en finess att kunna välja vilken typ av annonser vara något mycket önskvärt. Exempelvis kunde användarna välja att bara ta emot annonser om materbjudanden.
            Applikationen borde också kunna integreras med andra applikationer som används flitigt, så som facebook.

Användning
Hur bra applikationen än skulle vara skulle den knappas ändra på sättet som mobila aparter används idag. Med det här vill vi antyda att mobil apparater oftast användes under korta intervall då koncentrationen på något annat tillfälligt avbrutits. Om applikationen är tillräckligt bra skulle den eventuellt kunna bli en del av morgon-användningen som vi uppfattat ett mönster av i våra tidigare analyser.

Avslutning

Vi har nu erbjudit ett detaljerat recept på en applikation som faller just oss i smaken. Det vi understryker allra mest är att applikation skall formas enligt de individuella behoven och intressena. Applikationen måste också ha en angenäm layout och det är vitalt att den är simpel att använda. Alla dessa krav besvaras i vår beskrivning av den perfekta medie-applikationen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar