Vi
har valt att använda oss av SWOT, marketing mix, target marketing,
Porters konkurrensstrategier och de 4 P:na för att analysera
Asianets kommunikation till kunden och till en nu lägesanalys.
Segmentering
Asienprogrammet riktar sig åt studeranden från Åbo Akademi,
Aalto-yliopisto, Jyväskylän yliopisto, Lappeenrannan teknillinen yliopisto,
Oulun Yliopisto, Tampereen yliopisto, Turun yliopisto och Vaasan yliopisto.
Marknadssegmenteringen är uppbyggd med avseende på preferens (Johansson & Norrbom, 1993:50). Programmet riktar sig åt alla studeranden i ovannämnda universitet och högskolor som har ett intresse av eller en preferens att få mera kunskap inom olika ämnen ur ett Asiatiskt perspektiv.
Marknadssegmenteringen är uppbyggd med avseende på preferens (Johansson & Norrbom, 1993:50). Programmet riktar sig åt alla studeranden i ovannämnda universitet och högskolor som har ett intresse av eller en preferens att få mera kunskap inom olika ämnen ur ett Asiatiskt perspektiv.
En viss psykografisk segmentering (Johansson & Norrbom,
1993:51) kan uppfattas i och med att kursen riktar sig åt personer som har en
nyfikenhet till asiatiskakulturer och som kan ha nytta av kunskapen i framtida
karriärer. Detta inkluderar studeranden många olika typer av inriktningar inom
universiteten och högskolorna med tanke på hur vår världsmarknad är under
förändring vilket påverkar betydelsen av den här typen av kunskap.
En
geografisk segmentering (Johansson & Norrbom, 1993:51) är inte nödvändig
eftersom kurserna som programmet inkluderar avläggs på nätet.
För effektiv
segmentering krävs mätbarhet, tillgänglighet, betydelse och handlingsmöjlighet
(Johansson & Norrbom, 1993:51). Det är enkelt att mäta intresset för
Asienprogrammet i antalet som avlägger kurser inom ramen för programmet.
Tillgängligheten till segmenten borde vara ganska god eftersom det riktar sig
åt studeranden, och elektronisk marknadsföring troligtvis kan nå ut till en
stor majoritet av dessa. Asienprogrammet har ett stort segment eftersom det
riktar sig åt samtliga studeranden i alla de universitet och högskolor som
nämnts ovan. Studerande är tvungna att prestera i studiepoäng, därför kan
betydelsen av segmentet ses som rätt så god. Detta alltså för att antalet
studeranden som inkluderas i segmentet är enorm, och samtliga av dem är
beroende av det vad programmet har att erbjuda, nämligen studiepoäng.
Handlingsmöjligheterna torde vara goda eftersom det genom nätet är enkelt att
samla feedback om kurserna, och således få reda på hur de kan göras ännu
attraktivare i konsumentens ögon.
SWOT-analys är
ett verktyg som marknadsförare kan använda för att hitta styrkor och svagheter
hos företag samt möjligheter och hot som riktar sig mot företaget (Kotler,
Wong, Saunders, Armstrong. 2005).
I gruppen ansåg
vi att SWOT-analysen är ett ypperligt verktyg för att enkelt och snabbt
analysera ett företags nuläge. SWOT-analysen ger en helhetsbild av
organisationens viktigaste styrkor, svagheter, möjligheter och hot.
Asianets
SWOT-analys:
STYRKOR (STRENGHTS)
Asianet erbjuder
nätkurser avgiftsfritt till alla studerande inom åtta universitet som hör till
Asianets nätverk, dit bl.a. Aalto-universitet och Åbo Akademi hör. Därtill kan
även studerande utanför nätverket ta kurserna så länge deras studieanstalt
godkänner det och betalar för kursen. Asianet har alltså ett stort nätverk,
vilket behövs för att få synlighet. Asianets nätkurser är av hög kvalitet
och erbjuder bl.a. inspelade
föreläsningar och material till studerandena. Det erbjuds även många olika
slags kurser, allt från affärsverksamhet till historia, vilket borde locka
studerande från olika ämnesområden. Kurserna har fått bra feedback från
tidigare studerande.
Svagheter (Weaknesses)
Även om Asianet
har ett stort antal högskolor i sitt
nätverk har de ändå inte tillräckligt med synlighet för att få tillräckligt med
studerande. Facebook-sidan är tråkig och når inte målgruppen. Asianet har en
dålig kommunikation till sin målgrupp.
Möjligheter (Opportunities)
Asien blir en
allt viktigare ekonomisk och politisk makt i världen. Detta faktum borde vara
tillräckligt för att locka studerande till kurserna en lång tid framöver.
Hot (Threats)
Det största hotet
för Asianet är att de inte får tillräckligt med studerande. Asianets
finansiering sker i den takt studerande avlägger studiepoäng. Utan avlagda
studiepoäng kan Asianet läggas ned.
Target
marketing
Target marketing är när ett företag
eller organisation lägger möda på att tillfredsställa en eller
flera gruppers av kunder som delar gemansamma behov eller
karaktärsdrag (Kotler, Wong, Saunders, Armstrong 2005). Just nu
riktar sig Asienprogrammet i princip till alla som har studerat på
universitet i ett år eller mera. Hur man skulle kunna öka intresset
mera skulle kunna vara genom att satsa mera på just target
marketing. Detta skulle kunna gå till genom att de som håller i
trådarna på Asien programmet till exempel på Facebook kunde ta
kontakt med ämnes föreningar och på deras sidor sedan skriva om
kurser som har med deras ämne att göra. Exempelvis att modul A
skulle kunna fara upp på historikernas ämnesföreningssida och
modul C på hankeiters ämnesförenings sida.
Samma sak skulle gå genom direkt
marknadsföring. T.ex. i e-post som sänds till hanken studeranden
kan man lägga extra stor tyngdpunkt på just modul C för att de
antagligen intresserar mera än modul A som handlar om historia.
En annan sak som de ansvariga för
Asien programmet kan göra är att lägga in mera info om hur
kurserna ser ut på nätet, hurdan designen på själva nätsidan är
under kursens gång. Hur föreläsningen går till på nätet, hur
tenten ser ut. Inte bara som det ser ut just nu: ”online courses
with lectures and excercises” (Yliopistojen
Aasia-verkosto, 2014).
Marknadsföringsmix
Asienprogrammets produkt (Kotler et.al. 2005:34) är deras nätkurser angående Asien. De erbjuder kurser med god kvalitet och användbart innehåll, men man kan även säga att de studiepoäng man får kan räknas som en viktig del av produkten.
Priset på deras produkt (Kotler et.al. 2005:34) är för studeranden inom målgruppen gratis, och för studeranden utanför målgruppen kostar det 50 euro per studiepoäng (Yliopistojen Aasia-verkosto, 2014). Då målgruppen får produkten gratis, värdesätter kunderna, det vill säga studeranden, produkten på ett annat sätt, till exempel genom att uppskatta om nyttan man kan dra av kursen är värd med arbetet man sätter in i den. Det lönar sig för dem att fortsätta leverera intressanta kurser med bra kvalite, så att studerenaden skulle värdesätta kursen värt att arbeta för, och således kanske även tala vidare eller ta även djupande kurser inom programmet.
Programmets påverkan (Kotler et.al. 2005:34) sker för det mesta genom e-postlistor, men de har även en Facebook- och Twitterkonto, var dock aktivitetn på inlägg är ganska låg. Deras synlighet är annars också lite dålig, de behöver att hitta nya kommunikationssätt- och platser. Även att förnya det som de nu gör kunde fungera rejält. De behöver helt enkelt hittas lättare.
Platsen (Kotler et.al 2005:34) för verksamheten är nätet. Alla kurser finns där, samt största delen av informationen. Det konkreta platsen kunde sägas vara Åbo Universitet, där deras kordineringsenhet fysiskt finns, men då kurserna går på nätet har deras fysiska kontor nog ingen större skillnad, samt borde inte heller det att det är frågan om en Åbo Universitet program inte heller ha någon om helst roll för studeranden, då de inte behöver gå någonstans för att ta kursen.
Det programmet borde nu fokusera mest på att förbättra påverkan, så att mer studeranden hör om deras kursutbudan, och skulle även ta dessa kursen. Produkten, prisen och platsen är på koll. De vet vad de erbjuder, till vilken kostnad och var, men att få mer synlighet och att hitta mer studeranden är något de behöver fokusera sig på.
Porters konkurrensstrategier
Enligt Michael Porter kan ett företag konkurrera på marknaden med tre, eller
egentligen fyra, olika strategier. Dessa är kostnadskonkurrens på hela
marknaden, differentiering på hela marknaden och fokusering på mindre segment med
kostnadskonkurrens och differentiering (Kotler et al, 2005:504).
Asian
Studies Programme erbjuder nätkurser utan avgift för studenterna (gäller de som
studerar vid medlemsuniversitet). Priskonkurrens kan man alltså inte säga att
det handlar om eftersom det är gratis. Istället har de valt att satsa på
kvalitet på sina kurser. För de studenter som inte tillhör ett medlemsuniversitet
är kurspriset uppbyggt enligt €/studiepoäng. Man kan välja att gå enskilda
kurser för ett aningen högre pris än om man utför en hel kursmodul.
Nätverket
har valt att differentiera sig så att de fokuserar endast på Asien studier,
medan liknande företag kanske har ett mera brett urval på kurser från olika
områden. Denna differentiering gör att de kan fokusera på att förbättra sina
kurser effektivare än ett företag med bredare område.
Marknaden
de fokuserar sig på är unge studeranden. Enligt Facebook analytics är besökarna
på deras Facebook-sida mellan 25 och 34 år gamla. Enligt dem själva är
målgruppen studeranden som studerat minst ett år på universitet. Kursutbud
finns till både kandidatstuderanden och doktorander.
Som
slutsats vågar vi påstå att de konkurrerar på en mindre målmarknad genom
differentiering.
Källor
Johansson, S., G. & Norrbom, C. (1993). Studieguide till Marketing management. Borås: Bokförlaget Natur och Kultur.
Kotler P, Wong V, Saunders J, Armstrong G (2005). Principles of Marketing 4th European Edition. Pearson Education Limited: Edinburgh
Kotler P, Wong V, Saunders J, Armstrong G (2005). Principles of Marketing 4th European Edition. Pearson Education Limited: Edinburgh
Yliopistojen Aasia-verkosto. hämtad 2.3.2014
http://www.asianet.fi/asianet/opetus/opetus_2_ao.html
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar