Då det i dagens läge inte bara räcker
att ha en bra produkt, ett bra pris och att göra produkten åtkomlig
för den konsumentgrupp företag vill sälja till måste företag
även kommunicera med både nuvarande och framtida kunder (Kotler,
Wong, Saunders, Armstrong 2005). Kommunikationsplaner är viktiga
eftersom det lär företag känna kunden vilket är viktigt för att
företag skall kunna nå sina mål.
Kommunikationsplaner består i princip
bara av marketing communcations mix vilket
är verktyg som i sin tur är uppdelade i fem undergrupper. Dessa är
reklam, personlig försäljning, försäljnings främjande, PR och
direkt marknadsföring.
Reklam
kan ses som enkel envägskommunikation från företaget till kunden.
Det som är bra med reklam är att man kan nå stora folkmassor genom
t.ex. tv för en relativt liten summa pengar per människa som sett
reklamen (Kotler et.al 2005).
Personlig
försäljning är en av företagets säljare och har som uppgift att
sköta mera personlig kommunikation. Detta är kanske ett av de
bättre sätten att skapa bra relationer till kunden.
Försäljningsfrämjande
är en sorts av kommunikation för att aktivera gamla kunder och
eventuella nya kunder. Detta sker t.ex. genom tävlingar, kuponger,
rea (Kotler et.al 2005).
PR,
public relations, är ett bra sätt att nå en specifik kundgrupp på
(Kotler et.al 2005). PR kan vara allt från nyhetshistorier till
sponsring av olika slag vid evenemang.
Direkt
marknadsföring är direkt kommunikation till kunden eller eventuella
kunder eftersom meddelandet oftast är adresserad till en viss person
(Kotler et.al 2005). Exempel på direkt marknadsföring är
telefonsamtal, e-post eller onlinemarknadsföring.
I och
med att ha en kommunikationsplan i dagens hårda konkurrens märker
man att företag snabbt ligger en bit på vägen till att bli bättre
och konkurrenskraftigare. Detta beror på att företag genom att
använda sig av verktygen ovan får reda på väsentlig information
om potentiella köpare som gör att de kan utveckla både produkter
och relationer så att de tillfredsställer den tänkta kundgruppen
bättre.
Källor:
Philip Kotler, Veronica Wong, John Saunders, Gary Armstrong. Principles of Marketing. 4th European Edition. Pearson Education Limited.
Vincent Wrede
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar