Jopavi

Jopavi

onsdag 26 februari 2014

Kommunikation-en viktig del i dagens hårda konkurrens



Då det i dagens läge inte bara räcker att ha en bra produkt, ett bra pris och att göra produkten åtkomlig för den konsumentgrupp företag vill sälja till måste företag även kommunicera med både nuvarande och framtida kunder (Kotler, Wong, Saunders, Armstrong 2005). Kommunikationsplaner är viktiga eftersom det lär företag känna kunden vilket är viktigt för att företag skall kunna nå sina mål.

Kommunikationsplaner består i princip bara av marketing communcations mix vilket är verktyg som i sin tur är uppdelade i fem undergrupper. Dessa är reklam, personlig försäljning, försäljnings främjande, PR och direkt marknadsföring.
Reklam kan ses som enkel envägskommunikation från företaget till kunden. Det som är bra med reklam är att man kan nå stora folkmassor genom t.ex. tv för en relativt liten summa pengar per människa som sett reklamen (Kotler et.al 2005).
Personlig försäljning är en av företagets säljare och har som uppgift att sköta mera personlig kommunikation. Detta är kanske ett av de bättre sätten att skapa bra relationer till kunden.
Försäljningsfrämjande är en sorts av kommunikation för att aktivera gamla kunder och eventuella nya kunder. Detta sker t.ex. genom tävlingar, kuponger, rea (Kotler et.al 2005).
PR, public relations, är ett bra sätt att nå en specifik kundgrupp på (Kotler et.al 2005). PR kan vara allt från nyhetshistorier till sponsring av olika slag vid evenemang.
Direkt marknadsföring är direkt kommunikation till kunden eller eventuella kunder eftersom meddelandet oftast är adresserad till en viss person (Kotler et.al 2005). Exempel på direkt marknadsföring är telefonsamtal, e-post eller onlinemarknadsföring.

I och med att ha en kommunikationsplan i dagens hårda konkurrens märker man att företag snabbt ligger en bit på vägen till att bli bättre och konkurrenskraftigare. Detta beror på att företag genom att använda sig av verktygen ovan får reda på väsentlig information om potentiella köpare som gör att de kan utveckla både produkter och relationer så att de tillfredsställer den tänkta kundgruppen bättre.


Källor:
Philip Kotler, Veronica Wong, John Saunders, Gary Armstrong. Principles of Marketing. 4th European Edition. Pearson Education Limited.

Vincent Wrede

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar