Vad är en kommunikationsplan?
Idag kräver
marknadsföring mycket mer än vad det någon gång i tiden gjorde. Så länge man
hade en bra produkt och en marknad för den, sålde produkten nästan sig själv.
För en marknadsförare räcker detta i dagens läge dock inte. Man måste även
kunna skapa ett kommunikationsnätverk mellan företaget och kunder för att kunna
uppehålla de kundrelationer man strävar efter idag. Denna kommunikation kan
uppbyggas av bl.a. reklam, främjande av försäljning genom olika slags kampanjer
och PR. Företagets egen mix av dessa verktyg kallas ”total marketing communications mix” eller ”Promotion mix”(Kotler, Wong, Saunders, Armstrong. 2005).
Då man planerar en
”promotion mix” för ett företag är det viktigt att veta att alla verktyg som
används ger olika utslag på marknaden. Reklamer speciellt på tv eller internet
kan nå stora massor och reklamen kan nå mottagarna flera gånger om. Reklamer är
dock opersonliga och kan kan orsaka stora kostnader för företaget. (Kotler et
al. 2005). Personlig försäljning är mer anpassningsbar till olika situationer
och kunder och är inte lika ignorerbar som tv-reklam men är dessvärre ännu
dyrare för företaget. Främjande av försäljning genom olika slags kampanjer,
reor och dyl. ger oftast snabba resultat till företag men man kan inte dra ut
på dessa i alla evighet då det skulle leda till förlust i det långa loppet. PR
erbjuder trovärdighet, publicitet och kan bygga upp ett företags varumärke mot
det bättre (Kotler et al. 2005). Ett gott exempel på ett företag som kan
använda PR som en viktig del av sin kommunikationsplan är Apple med deras
”keynote-evenemang”. Under ”keynoten” publiceras nya produkter och information
om företaget till en publik som består av journalister, personer från olika
företag osv. Därtill publiceras även ”keynoten” på internet för hela världen
att se. Ett säkerligen billigt och effektivt sätt att förmedla kunder om nya
produkter om man frågar mig.
För att veta hur
man skall utnyttja dessa metoder att kommunicera med kunder är det viktigt att
känna till målgruppen väl. Som marknadsförare måste man förstå sina kunder
innan man kan interagera med dem. För att en reklam skall uppnå dess syfte
måste den förmedlas på ett sätt som får kunden att uppfatta den så som
marknadsföraren velat. Man måste känna till vad de känner till om företaget,
vad de tycker om, vad de föredrar, hur man över, vad de föredrar, hur man
övertygar dem och sist men inte minst vad som får dem att köpa. (Kotler et al.
2005)
För att lyckas i
dagens marknad skall man kunna kommunicera till kunder på ett sätt som får dem
att bli intresserade. Genom vilket medium man skall marknadsföra och hur man
utformar kommunikationen kräver mycket kunskap om målgruppen. Även om
kommunikation är en viktig del av dagens marknadsföring är en bra produkt fortfarande
vägen till framgång.
Paul Seppänen
Referenser: Philip Kotler, Veronica Wong, John
Saunders, Gary Armstrong. Principles of Marketing. 4th European
Edition. Pearson Education Limited.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar