Jopavi

Jopavi

onsdag 26 februari 2014


Vad är en kommunikationsplan?

 

Idag kräver marknadsföring mycket mer än vad det någon gång i tiden gjorde. Så länge man hade en bra produkt och en marknad för den, sålde produkten nästan sig själv. För en marknadsförare räcker detta i dagens läge dock inte. Man måste även kunna skapa ett kommunikationsnätverk mellan företaget och kunder för att kunna uppehålla de kundrelationer man strävar efter idag. Denna kommunikation kan uppbyggas av bl.a. reklam, främjande av försäljning genom olika slags kampanjer och PR. Företagets egen mix av dessa verktyg kallas ”total marketing communications mix” eller ”Promotion mix”(Kotler, Wong, Saunders, Armstrong. 2005).

Då man planerar en ”promotion mix” för ett företag är det viktigt att veta att alla verktyg som används ger olika utslag på marknaden. Reklamer speciellt på tv eller internet kan nå stora massor och reklamen kan nå mottagarna flera gånger om. Reklamer är dock opersonliga och kan kan orsaka stora kostnader för företaget. (Kotler et al. 2005). Personlig försäljning är mer anpassningsbar till olika situationer och kunder och är inte lika ignorerbar som tv-reklam men är dessvärre ännu dyrare för företaget. Främjande av försäljning genom olika slags kampanjer, reor och dyl. ger oftast snabba resultat till företag men man kan inte dra ut på dessa i alla evighet då det skulle leda till förlust i det långa loppet. PR erbjuder trovärdighet, publicitet och kan bygga upp ett företags varumärke mot det bättre (Kotler et al. 2005). Ett gott exempel på ett företag som kan använda PR som en viktig del av sin kommunikationsplan är Apple med deras ”keynote-evenemang”. Under ”keynoten” publiceras nya produkter och information om företaget till en publik som består av journalister, personer från olika företag osv. Därtill publiceras även ”keynoten” på internet för hela världen att se. Ett säkerligen billigt och effektivt sätt att förmedla kunder om nya produkter om man frågar mig.

För att veta hur man skall utnyttja dessa metoder att kommunicera med kunder är det viktigt att känna till målgruppen väl. Som marknadsförare måste man förstå sina kunder innan man kan interagera med dem. För att en reklam skall uppnå dess syfte måste den förmedlas på ett sätt som får kunden att uppfatta den så som marknadsföraren velat. Man måste känna till vad de känner till om företaget, vad de tycker om, vad de föredrar, hur man över, vad de föredrar, hur man övertygar dem och sist men inte minst vad som får dem att köpa. (Kotler et al. 2005)

För att lyckas i dagens marknad skall man kunna kommunicera till kunder på ett sätt som får dem att bli intresserade. Genom vilket medium man skall marknadsföra och hur man utformar kommunikationen kräver mycket kunskap om målgruppen. Även om kommunikation är en viktig del av dagens marknadsföring är en bra produkt fortfarande vägen till framgång.

Paul Seppänen

Referenser: Philip Kotler, Veronica Wong, John Saunders, Gary Armstrong. Principles of Marketing. 4th European Edition. Pearson Education Limited.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar