Jopavi

Jopavi

söndag 23 februari 2014


SWOT-ANALYS

Ur personlig kommunikation med Flemmich (21 februari, 2014) härleds Panic Marketings styrkor och svagheter. Dessa styrkor och svagheter används sedan för att identifiera möjligheter och hot för organisationens fortsatta verksamhet.

Bild1: Annika Forss (2014)

Styrkor
Panic Marketing har högt teknologiskt kunnande som ger dem en konkurrensfördel (Flemmich, personlig kommunikation, 21 februari).             Också det att produktionen görs in-house bidrar till konkurrenskraften eftersom det gör att projekten snabbt och effektivt kan utföras. (Flemmich, personlig kommunikation, 21 februari). Kommunikationen fungerar således smidigt mellan alla som är involverade i projektet, och det underlättar att visionen av slutresultatet kommuniceras ut till samtliga personer. En överenskommen vision av produkten garanterar kvalitet.
Eftersom företaget är litet har de inte samma problem att möta deadlines som de större konkurrenterna ofta har (Flemmich, personlig kommunikation, 21 februari). Man har bättre kontroll över vilka projekt som är aktuella, i vilket skede av framställningsprocessen projekten är, vad som är möjligt att åstadkomma med de resurser man har tillgängliga och inom vilken tidsram projekten rör sig.
Dessutom bidrar förståelsen till marknadsutveckling till en stor konkurrensfördel (Flemmich, personlig kommunikation, 21 februari). Det att organisationen är liten gör så att den är flexibel och man kan således ganska lätt svara på de krav som marknadsutvecklingen ställer.

Bild2: Annika Forss (2014)

Svagheter
Panic marketings svagheter har härletts ur personlig kommunikation med Flemmich (Personlig kommunikation, 21 februari). Dessa svagheter är arbetsbördans storlek, kundernas köpkraft i nuläget, hög konkurrens och en frånvaro av fokus på marknadsföringsstrategi.
            Arbetsbördans mängd kan ibland hos Panic Marketing vara så stor att man riskera fördröja projekt (Flemmich, personlig kommunikation 21 februari). Det här kan ha ytterst dåliga konsekvenser, lojala kunder kan överväga att anlita andra byråer om kvaliteten eller tidsramen inte resulterar i väntat utfall.
            Svåra ekonomiska tider medför att kundernas budget för marknadsföring kryper. Det här betyder i sin tur att Panic Marketings projekt allt mer kan bli av lägre kvalitet, alltså motsvara mindre budgeter. Eftersom Flemmich (personlig kommunkaion, 21 februari) konstaterar att man använder sig av tidigare ”case” för att sälja nya produkter till kunderna. Således borde man sträva efter att få projekt också av högkvalitet lämpade för större budgeter, för att inte råka ut för en isomorfism som sedan skulle ge en missrepresentation av företagets förmåga att erbjuda högkvalitet.
            Inom regionen förekommer ganska hård konkurrens. Det här innebär att kundrelationerna blir ytterst viktiga. För att behålla lojala kunder krävs det att projekten är välutformade och gjorda inom den förutbestämda tidsramen. Också det teknologiska kunnandet är vitalt för att företaget skall bibehålla sin konkurrenskraft (Flemmich, personlig kommunikation, 21 februari).
            Panic Marketing har ingen som är dedikerad åt att utveckla marknadsföringsstragier, trots att det finns utrymme på marknaden för sådana tjänster (Flemmich, personlig kommunikation, 21 februari). Panic Marketing kunde skapa lojala kunder genom att erbjuda tjänster att utveckla företags marknadsföringsstrategi. Det här skulle också innebära att man skulle kunna öka försäljningen av de tjänster man idag erbjuder genom tjänsten att utveckla marknadsföringsstrategi.

Hot
Eventuella hot för Panic Marketing är att det ekonomiska läget i världen försämras och klientunderlaget blir mindre eftersom företagens budgeter minskas. Också den höga konkurrensen är ett hot, inte enbart genom att ta kunder från varandra, men också genom att arbetarna inom marknadsföringsbranschen har många attraktiva arbetsmöjligheter. Kunskapen som finns inom företaget är ofta av implicit typ, och är dessutom den viktigaste resursen. Alltså hot finns att arbetstagare med hög implicit kunskap, värdefull för företaget, byter till en annan marknadsföringsbyrå. Detta skulle i sådana falla leda till att företaget förlorar en stor del av sina resurser, och således sin konkurrenskraft.

Möjligheter
Att Panic Marketing är en liten marknadsföringsbyrå skapar många möjligheter. Deras arbete fungerar effektivt, arbetstagarnas specialkunskaper utnyttjas på ett ändamålsenligt sätt, kontroll över projektet innehas lättare och relationen till kunderna blir mera personliga och har potential till att vara lojala, speciellt vid jämförande med andra större konkurrenter i regionen. Företagets lilla storlek bidrar också till att organisationen är flexibel och således snabbt kan svara på kraven som marknadsutvecklingen ställer.
            Panic Marketin har möjlighet att också erbjuda typer av marknadsförings-konsulteringstjänster som att utveckla företagens marknadsföringsstrategi. Det här är en möjlighet som också kan stöda den egentliga basverksamheten och värva nya lojala kundrelationer.

BUSINESS PORTFOLIO
Panic Marketings Business portfolio eller affärsportfölj omfattar företagets alla s.k. strategiska enheter, så som grupper inom företaget som kan arbeta självständigt jämfört med resten av företaget och olika produktlinjer. För ett företag gäller det då att först hitta alla strategiska enheter inom företaget och sedan välja vilka av dem som är värda att investera mera i och vilka inte längre är lönsamma (Kotler et al. 2005).  Då Panic Marketing inte är ett så stort företag och inte består av flera kontor med olika uppgifter blir det svårt att hitta dessa strategiska enheter. Man kan dock anta att ett företag som erbjuder så många olika marknadsföringstjänster, vilket Panic Marketing gör, måste ha olika arbetsgrupper inom företaget som man då kunde kalla för företagets strategiska enheter. Enligt (Flemmich, Personlig kommunikation, 21.02.2014) är Panic Marketings främsta strategiska enheter tjänster som TV-reklam, nätsidor och applikationer. Dessa tjänster bringar in mest för företaget och är då värda att uppehålla. I tiderna har tillverkningen av ringsignaler hört till deras utbud av tjänster men har sedan dess gett vika till nya strategiska enheter som uppfyller nutidens krav.


PRODUKTLIVSCYKELN

Panic Marketings produktlivscykel handlar om utvecklandet av prser och tjänster. Panic Marketings tjänster utvecklas genom att de kommer med förslag till en kund genom t.ex. en grafisk bild på hur det kan se ut. Om kunden sedan väljer att använda detta förslag och det fungerar bra kan Panic Marketing i fortsättningen föreslå iden för nya kunder. Nya ideer och om kunder vill använda sig av dem är dock väldigt individuellt bland kunderna. Vissa vill testa på det nyaste innan andra hinner, andra vill vänta och se (Flemmich, personlig kommunikation, 21.02.2014).
Panic Marketing utvecklar sina tjänster genom att hålla koll på utvecklingen inom branschen för att kunna erbjuda de nyaste tjänsterna för kunderna. Dock anser sig Panic Marketing ha ett ansvar som marknadsföringsproffs att följa branschen för att kunna ge råd och ideer till sina kunder.
Då det gäller nedgång av Panic Marketings tjänster blir dom ofta tvungna att uppdatera tjänsterna. Detta gäller speciellt Digital marknadsföring där det sker utveckling hela tiden. Detta beror på att digibyråer inte klarar sig om de inte har möjlighet att konstant utveckla sig (Flemmich, Personlig kommunikation, 21.02.2014).

MARKNADSFÖRINGSMIX

4P står för produkt, pris, plats och påverkan. Tillsammans bildar de marknadsföringsverktyget Marknadsföringsmix. Med detta verktyg kan man skapa en ”blandning” av de fyra P:na så att de når målgruppen på bästa möjliga vis. (Kotler et al. 2005)

Produkt
Panic Marketing har självklart en egen marknadsföringsmix som de utnyttjar för att slå genom på marknaden. Panic Marketing är ett B2B företag och på grund av detta är kundrelationer viktiga för dem. Inom Panic försöker man därför visa för kunden varför deras produkter/tjänster är bättre än andras. De försöker redan från första försäljningsskedet övertyga kunder att de har bättre kunskap och kan erbjuda högre kvalitet till ett förmånligare pris jämfört med konkurrenter. Om allting går som planerat skapas dessutom en kundrelation som även i framtiden kommer att bringa in pengar för Panic.

Pris
Prissättningen av Panic Marketings tjänster är avtalas alltid med var kund för sig, då varje projekt är olikt. Panic Marketing strävar dock efter att alltid göra högkvalitativt arbete och är därför inte direkt villiga att sänka priset på bekostnad av kvalitet. (Flemmich, personlig kommunikation, 21.02.2014) I princip fungerar ändå prissättningen rätt logiskt. Om projektet kostar mer än vad kunden vill betala, är det självklart inte lönsamt för Panic. Man försöker därför öka kundens villighet att betala mera genom att övertyga kunden om nyttan av detta projekt och hur viktigt det är att projektet är av hög kvalitet. Om man inte kommer till ett konsensus måste man till slut avstå projektet. (Flemmich, Personlig kommunikation, 21.02.2014).

Plats och påverkan

För Panic Marketing är inte kontorets geografiska plats av egentligt värde, då det är väldigt osannolikt att Panics nästa kund bara skulle gå in hos dem och börja förhandla om ett nytt projekt. Panic Marketing får sin synlighet på annat sätt. De har partners inom TV och radio och finns även på olika sociala medier. För Panic är även Word of Mouth en viktig kanal.  Därtill delar Panic även med sig av sina projekt tillsammans med kunder till tidningen Markkinointi & Mainonta, som är branschens tidning. Genom dessa kanaler når Panic Marketing sina målgrupper och kunderna får information om företaget. (Flemmich, personlig kommunikation, 21.02.2014) Panic satsar även stort på att förstå kundens affärsplaner och försöker därför anpassa företaget till kunden vid försäljningsskedet för att verka så attraktiv som möjligt.


POSITIONERING

För att Panic Marketing ska vara attraktiv på marknaden krävs det att de positionerar sig effektivt. Utan positionering som urskiljer Panics produkter från andras finns det inga orsaker varför företag borde välja precis dem (Kotler et al,

2005:31). Panic har valt att positionera sig som en produktionsbyrå inom marknadsföring, dvs. de för fram sig själva som experter på produktion av olika typ istället för planering (Flemmich, personlig kommunikation, 21 februari). Detta för enligt mig med sig både positiva och negativa saker. Positivt är att Panic har möjlighet att utveckla sitt utbud med marknadsföringsplanering också, men jag anser det vara negativt att de så kraftigt för fram att de bara är producenter.

Å andra sidan är det sällsynt att marknadsföringsbyråer har så att säga ”the whole package”, med allting från planering till produktion. Genom att fokusera på produktionen, och göra den bättre än konkurrenterna, så har Panic positionerat sig som ett företag som levererar marknadsföring med hög kvalité.

Panic Marketing för också stolt fram deras uppdaterade teknologiska kunnande. De kan genomföra projekt med tekniker som inte många marknadsföringsbyråer klarar av. Som exempel kan nämnas att Panic har utmärkt kunnande i 3D design och html5 produktion (Flemmich, personlig kommunikation, 21 februari). Detta medför att Panic positionerar sig som föregångare på marknaden, vilket redan i sig kan dra till sig flera intresserade kunder.

På positioneringskartan gällande pris-kvalité-jämvikten så försöker Panic köra med förmånliga priser, men ändå utan att låta detta påverka kvalitén på deras arbeten.

Bland kunder och andra marknadsföringsbyråer har Panic ett rykte av att leverera ett gott arbete inom utsatta tidsramar (Flemmich, personlig kommunikation, 21 februari). Detta är egentligen också ett sätt att positionera sig på, genom att visa sin yrkeskunskap. Att utsatta tidtabeller håller i dagens samhälle verkar vara något som är ovanligt, så att poängtera detta ger en bra bild av företaget som kunderna gärna väljer för sina projekt.



PORTERS FEM KRAFTER

Panic Marketing är en marknadsföringsbyrå och erbjuder därmed tjänster, istället för konkreta produkter. Deras tjänster görs mycket långt inom företaget och leverantörer kontaktas och används nästan enbart på själva verktygen för arbetet, som till exempel för kontors material, men även för outsourcing av spiikkin och ibland också för användning av frilance skådespelare(Flemmich, personlig kommunikation, 21.02.2014). Då det är Panic Marketing som kontaktar leverantören, eller frilancern vid behov och kan även vända sig åt olika leverantörer, är leverantörernas förhandlingsstyrka obefintlig och de har ingen konkurrens gentemot Panic Marketings ställning inom branschen (Porter, 2008:30).

Panic Marketings priser är mycket konkurrenskraftiga, men kunder konkurrens sätter dock priser och väntar även ibland att Panic Marketing kommer med en erbjudande om priset inom större projekt. Då lönar det sig att hitta en kostnadseffektiv pris som fungerar både för kunden och för Panic Marketing, men fastän kunden på sätt och vis kan påverka prisen, tar Panic Marketing inte projekt som inte är lönsamma (Flemmich, personlig kommunikation, 21.02.2014). Kundernas förhandlingsstyrka är alltså större än leverantörernas, då de kan bland annat påverka priserna i viss mån och även ställa konkurrenterna mot varandra genom att konkurrens sätta priserna. Alltför stor kraft har kunderna dock inte, för de kan inte tvinga Panic Marketing att skära ned priserna i sådana grad att det för företaget skulle bli olönsamt att ta projektet (Porter, 2008:30).

Hotet från konkurrenter och substitutprodukter finns nog till, men är inte så stor att de skulle ha en förlamande stor effekt på Panic Marketings verksamhet. Det finns andra byråer med digiproduktion, men dessa är ofta mycket större än Panic Marketing, vilket ger Panic Marketing en stor fördel, då de kan leverera ett välgjort arbete relativt snabbt, vilka de större företagen sällan har kapacitet för. Dessutom har Panic Marketing många lojala kunder, vilka inte vänder kälken om inte Panic Marketing gör ett dåligt jobb eller inte lyckas leverera i tid (Flemmich, personlig kommunikation, 21.02.2014).

Panic Marketing har således en ganska jämn ställning inom branschen. Hela branschen är mycket kundcentrerad, och således har kunder en större röst än vad till exempel leverantörer. Panic Marketing har fått behålla sin bra ställning för de levererar bra arbete snabbt och på en pris kunden kan vara nöjd med, vilket de också vill i framtiden göra och vara kända för (Flemmich, personlig kommunikation, 21.02.2014).



KÄLLOR
Kotler, P., Armstrong G., H., C., Piercy, N. (2013). Principles of Marketing. Pearson Education Limited: Edinburgh.

Porter, Michael E. (2008) The Five Competitive Forces That Shape Strategy. Harvard Business Review, January 2008. Hämtad den 23 februari från 
 


http://ieg-sites.s3.amazonaws.com/sites/4e8476903723a8512b000181/contents/content_instance/4f15bab63723a81f24000182/files/HBR_on_Strategy.pdf#page=25


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar