Inom marknadsföring är det extra viktigt att kunna
kommunicera bra utåt. Marknadskommunikation går ut på är att informera kunder
om företagets produkter och förstås försöka påverka dem så att de köper dessa
produkter (Skärvad, Olsson 2010:134). Sätten att kommunicera kan påverka
ytterst mycket och därför är det viktigt att ha en plan framför sig.
I en kommunikationsplan är det först och främst
viktigt att identifiera målgruppen. Vem man riktar sitt budskap åt med bestämmer
i stora drag vad man säger och hur, var och när man säger det (Kotler et.al.
2005:730). Då man vet vem man vill kommunicera med, ska man bestämma vad
innehållet ska vara. Vad är det man vill få ut av kommunikationen? Det kan vara
allt från att skapa medvetenhet om produkten till att få kunden köpa produkten
(Kotler et.al. 2005:730-732). Sedan gäller det att forma ut budskapet i den
form man vill kommunicera den, alltså hur kommer det att se ut i verkligheten
och hur ska man väcka de känslor och tankar hos kunden man vill väcka (Kotler
et.al. 2005:732-736). Sist gäller det att välja det rätta sättet att
kommunicera, det vill säga den rätta median och alldeles sist ska man te reda
på feedbacken, alltså fungerade kommunikationen så som man planerade (Kotler
et.al. 2005:737-739).
Det är viktigt att ha en passande plan för den rätta
målgruppen, och mycket viktigt att även följa med efteråt hur planen fungerade
i verkligheten. Om man enbart kommunicerar med vem som helst och vad som helst,
når man säkert inte tillräckligt många potentiella kunder.
Källor
Kotler, P., Wong, V.,
Saunders, J., & Armstrong, G. (2005). Principles of Marketing.
Skärvad,
Per-Hugo, Olsson, Jan (2010). FöretagsEkonomi 100 Upplaga 14.
Oona Lammi
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar