Jopavi

Jopavi

onsdag 26 februari 2014

Planera kommunikationen!



Inom marknadsföring är det extra viktigt att kunna kommunicera bra utåt. Marknadskommunikation går ut på är att informera kunder om företagets produkter och förstås försöka påverka dem så att de köper dessa produkter (Skärvad, Olsson 2010:134). Sätten att kommunicera kan påverka ytterst mycket och därför är det viktigt att ha en plan framför sig.

I en kommunikationsplan är det först och främst viktigt att identifiera målgruppen. Vem man riktar sitt budskap åt med bestämmer i stora drag vad man säger och hur, var och när man säger det (Kotler et.al. 2005:730). Då man vet vem man vill kommunicera med, ska man bestämma vad innehållet ska vara. Vad är det man vill få ut av kommunikationen? Det kan vara allt från att skapa medvetenhet om produkten till att få kunden köpa produkten (Kotler et.al. 2005:730-732). Sedan gäller det att forma ut budskapet i den form man vill kommunicera den, alltså hur kommer det att se ut i verkligheten och hur ska man väcka de känslor och tankar hos kunden man vill väcka (Kotler et.al. 2005:732-736). Sist gäller det att välja det rätta sättet att kommunicera, det vill säga den rätta median och alldeles sist ska man te reda på feedbacken, alltså fungerade kommunikationen så som man planerade (Kotler et.al. 2005:737-739).

Det är viktigt att ha en passande plan för den rätta målgruppen, och mycket viktigt att även följa med efteråt hur planen fungerade i verkligheten. Om man enbart kommunicerar med vem som helst och vad som helst, når man säkert inte tillräckligt många potentiella kunder.

 Källor
 Kotler, P., Wong, V., Saunders, J., & Armstrong, G. (2005). Principles of Marketing. Skärvad, Per-Hugo, Olsson, Jan (2010). FöretagsEkonomi 100 Upplaga 14.



 Oona Lammi

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar