Marknadssegmentering
betyder att kategorisera marknaden enligt kundernas behov, karaktärsdrag eller
beteende som då kräver olika produkter eller tjänster. När man försöker
generalisera ett beteende, behov eller karaktärsdrag inom en grupp, och således
tilldela det till hela gruppen, blir gruppen ett segment. Marknads
differentiering innebär att evaluera vilka segment av marknaden som är lämpliga
för företaget. När man har tillräckligt med information om segmenten vet man på
vilken marknad som företaget har konkurrenskraft. När detta är gjort bör
företaget ägna sig åt positionering – det vill säga att börja skapa en produkt
eller tjänst som motsvarar behovet inom de olika segmenten, de olika
marknaderna man vill tävla inom (Kotler, Wong, Saunders och Armstrong,
2005:31).
En av de största utmaningarna är
produkt positionering – att få konsumenter att tänka om produkten på ett visst
sätt. Målet är alltså att få kunden att ha positivare associationer till
företagets produkter eller tjänster jämte mot andra företags (Kotler, et al.,
2005:31).
Vi intresserar oss således för kundernas sätt att reagera till och forma åsikter kring företagens produkter och tjänster, alltså måste vi
för att förstå detta ha psykologisk insikt om konsumentens beteende. Min kandidat avhandling i
utvecklingspsykologi (2013) handlar om hur man med stimuli från miljön försöker
påverka konsumtionsbeteendet. Kontexten är butiksmiljö, därvar jag riktar mig
speciellt in på olfaktoriska variabler, auditiva variabler och visuella
variabler, utgående ifrån Mehrabian och Russell modellen som bygger på
stimulus-organism-respons (S-O-R) synsättet. Enligt detta synsätt utgör faktorer i
omgivningen stimuli och responsen är beteendet som uttrycks antingen i
undvikande eller närmande (Donovan, Rossiter, Marcoolyn & Nesdale, 1994).
Även om avhandlingen inte handlade om specifika produkter är det implementerbart eftersom butiker försöker differentiera sig från varandra och försöker
påverka kunden i beslutsprocessen.
Utav min litteraturstudie kan jag
dra slutsatsen att det är ytterst viktigt att veta vilken grupp av individer
man riktar sin verksamhet mot, alltså i marknadsföringstermer, vilket segment
man har (Forss, 2013). Ett
konkret exempel bidrar Soars (2009) med när hon poängterar att rätt musik är beroende av
vem butiken riktar sig åt. Det kan gynna en ungdomlig klädaffär att spela ny
musik med högt tempo, medan affärer riktade till individer äldre än 25 år
kan ha fördel av att spela lugnare musik. Ålder försämrar den sensoriska perceptionen och
också kognitiva processer som återkallning (Chebat Morrin & Chebat, 2009)
och resulterar i att äldre och yngre individer inte reagerar på samma sätt
till stimuli. Också kön har inverkan på utfallet av stimuli i butiksmiljön
(Spangenberg, Crowleuy & Henderson, 1996). Vidare konstateras att kulturen
inverkar på utfallet på makronivå (Soars, 2009) medan personliga
erfarenheter, scheman och minnen inverkar på individnivå (Turley & Milliman,
2000).
Att förstå sig på segment är
något mycket väsentligt inom marknadsföring. Däremot tror jag
att man inom marknadsföringen gärna generaliserar beteenden mycket mindre
kritiskt än vad man gör inom psykologin. Även om kunderna har samma
bakgrund och tillhör samma åldersgrupp, har de alla egna upplevelser som kan ge utfall i
mycket olika reaktioner till olika scenarion (Forss, 2013).
- AnnikaF
Källor
Chebat, J-C., Morrin, M. & Chebat, D-R. (2009). Does age
attenuate the impact of pleasant ambient scent on consumer response? Environment and Behaviour, 41, 258- 267.
Donovan, R. J., Rossiter, J. R., Marcoolyn, G. &
Nesdale, A. (1994). Store atmosphere and purchasing behavior. Journal of Retailing, 70, 289-294.
Forss, A., M. (2013). Användningen av psykologi i
affärsvärlden: Hur miljöfaktorer påverkar konsumtionsbeteendet(Kandidatuppsats).
Vasa: Socialvetenskapliga institutionen, Åbo Akademi.
Kotler, P., Wong, V., Saunders, J., & Armstrong, G.
(2005). Principles of Marketing. Peasrson
Education Limited: Edinburgh.
Soars, B. (2009). Driving sales through shoppers’ sense of
sound, sight, smell and touch. International
Journal of Retail & Distribution Management, 37, 286-298.
Spangenberg, E., Crowley, A. & Henderson, P. (1996).
Improving the store environment: do olfactory cues affect evaluations and
behaviors? Journal of Marketing, 60,
67-80.
Turley, L.W. & Milliman, R. E. (2000). Atmospheric
effects on shopping behavior: A review of the experimental evidence. Journal of Business Research, 49,
193-211.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar