Varför allt det här snacket om kommunikation?
Den klassiska marknadsförings mixen överges allt mer
eftersom den inte tar i beaktande den komplexa interaktion och informationen
som sker i utbytes processen mellan organisationer och säljare. Istället är det
nu relations marknadsföring som är intressant (Andersen, 2001).
Relations marknadsföringsprocess
beskrivs som att etablera, utveckla och upprätthålla framgångsrika
utbytes-relationer. Kärnan för de här aktiviteterna är att förminska
osäkerheten och att skapa samarbete och lojalitet till klienten genom att
gradvis utveckla ömsesidiga normer och gemensamma rutiner (Andersen, 2001).
Därför förstår vi att det för
relationsmarknadsföringen är det ytterst viktigt med kommunikation, eftersom
man funnit att det har en direkt och central inverkan på relations
marknadsföring, så som hur tillit och lojalitet uppbyggs (Andersen, 2001).
Vad är en kommunikationsplan?
När vi utför aktiviteter där flera
människor är involverade, krävs det ett hjälpmedel för att samordna dessa
personer. Vi måste tänka genom va som ska kommuniceras. Syftet med en
kommunikationsplan är att på ett ändamålsenligt sätt planera och strukturerar
kommunikativa insatser för att uppnå bästa möjliga resultat. Planen kan också
se som ett diskussions- och förankringsunderlag. En kommunikationsplan skall
innehålla: nulägesanalys/bakgrund, syfte/strategi och mål, målgrupper, budskap,
kanaler, ansvarig, tidplan, budget och uppföljning (Rådström, 2011).
- AnnikaF
Andersen, P., H. (2001). Relationship development and
marketing communication: an integrative model. Journal of Business & Industrial
Marketing, 16(3).
Rådström, S. (2011). Kommunikationsplan.
Karolinska instituetet. Hämtat från http://image.slidesharecdn.com/kommunikationsplanmall-110509090408-phpapp02/95/slide-1-728.jpg?cb=1304949875
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar