Jopavi

Jopavi

onsdag 26 februari 2014

Marknadsföring < 3 kommunikation

Varför allt det här snacket om kommunikation?

Den klassiska marknadsförings mixen överges allt mer eftersom den inte tar i beaktande den komplexa interaktion och informationen som sker i utbytes processen mellan organisationer och säljare. Istället är det nu relations marknadsföring som är intressant (Andersen, 2001).
            Relations marknadsföringsprocess beskrivs som att etablera, utveckla och upprätthålla framgångsrika utbytes-relationer. Kärnan för de här aktiviteterna är att förminska osäkerheten och att skapa samarbete och lojalitet till klienten genom att gradvis utveckla ömsesidiga normer och gemensamma rutiner (Andersen, 2001).
Därför förstår vi att det för relationsmarknadsföringen är det ytterst viktigt med kommunikation, eftersom man funnit att det har en direkt och central inverkan på relations marknadsföring, så som hur tillit och lojalitet uppbyggs (Andersen, 2001).

Vad är en kommunikationsplan?

När vi utför aktiviteter där flera människor är involverade, krävs det ett hjälpmedel för att samordna dessa personer. Vi måste tänka genom va som ska kommuniceras. Syftet med en kommunikationsplan är att på ett ändamålsenligt sätt planera och strukturerar kommunikativa insatser för att uppnå bästa möjliga resultat. Planen kan också se som ett diskussions- och förankringsunderlag. En kommunikationsplan skall innehålla: nulägesanalys/bakgrund, syfte/strategi och mål, målgrupper, budskap, kanaler, ansvarig, tidplan, budget och uppföljning (Rådström, 2011).

- AnnikaF


Andersen, P., H. (2001). Relationship development and
marketing communication: an integrative model. Journal of Business & Industrial Marketing, 16(3).



Rådström, S. (2011). Kommunikationsplan. Karolinska instituetet. Hämtat från http://image.slidesharecdn.com/kommunikationsplanmall-110509090408-phpapp02/95/slide-1-728.jpg?cb=1304949875

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar