Jopavi

Jopavi

onsdag 5 februari 2014

Kunden



Kunden är i den mest centrala rollen inom marknadsföring. Marknadsföring definieras ju som processen där företag skapar ett värde hos kunden och bygger starka kundrelationer (Kotler et. al. 2013:5). Redan det basiska inom marknadsföring rör sig kring kunden. Det första man gör som marknadsförare är att hitta den rätta kunden för produkten eller tjänsten och sedan den rätta sätten att sälja produkten åt kunden.

Marknadsförare strävar efter att skapa bra och hållande kundrelationer. Kunder ska helst vara lojala och tänkas återköpa företagets produkter eller tjänster. En nöjd kund talar gott om företaget och lockar således andra också att pröva på företagets produkter eller tjänster (Kotler et.al. 2013:19). Det finns också olika sätt att klassificera lojala kunder, då de kan vara lojala och lönsamma, lojala och icke lönsamma, lönsamma och icke lojala eller sedan varken lojala eller lönsamma. Det företag strävar efter är att ha lojala och lönsamma kunder, vilka kan även kallas för ”riktiga vänner” (Kotler et.al. 2013:21).

I dagens värld räcker det sällan med att ett företag marknadsför en produkt och kunden blir på ett passivt sätt lojal. Den sociala median har ändrat världen och också marknadsföringen. Kunder har idag en mycket stor kännedom om märken och bränds och de följer ofta aktivt med på olika erbjudanden och dylika via nätet. Därför har många företag öppnat ägna sidor för företaget inom den sociala median, där de kan bygga på ännu starkare relationer med kunden och få mer synlighet bland potentiella kunder (Kotler et.al. 2013:16). Vissa företag har gått ännu längre i den sociala median, för de låter kunder vara aktiva genom t.ex. olika röstningar för nya produkter eller genom att ha olika tävlingar där kunden kan påverka till exempel hur en reklam kommer att se ut (Kotler et.al. 2013:17).

Oona Lammi

Källor: Kotler Philip, Armstrong Gary, Harris Lloyd C., Piercy Nigel: Principles of Marketing 6th European Edition, 2013

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar