Kunden är i den mest centrala rollen inom marknadsföring.
Marknadsföring definieras ju som processen där företag skapar ett värde hos kunden
och bygger starka kundrelationer (Kotler et. al. 2013:5). Redan det basiska
inom marknadsföring rör sig kring kunden. Det första man gör som marknadsförare
är att hitta den rätta kunden för produkten eller tjänsten och sedan den rätta
sätten att sälja produkten åt kunden.
Marknadsförare strävar efter att skapa bra
och hållande kundrelationer. Kunder ska helst vara lojala och tänkas återköpa
företagets produkter eller tjänster. En nöjd kund talar gott om företaget och
lockar således andra också att pröva på företagets produkter eller tjänster
(Kotler et.al. 2013:19). Det finns också olika sätt att klassificera lojala
kunder, då de kan vara lojala och lönsamma, lojala och icke lönsamma, lönsamma
och icke lojala eller sedan varken lojala eller lönsamma. Det företag strävar
efter är att ha lojala och lönsamma kunder, vilka kan även kallas för ”riktiga
vänner” (Kotler et.al. 2013:21).
I dagens värld räcker det sällan med att
ett företag marknadsför en produkt och kunden blir på ett passivt sätt lojal.
Den sociala median har ändrat världen och också marknadsföringen. Kunder har
idag en mycket stor kännedom om märken och bränds och de följer ofta aktivt med
på olika erbjudanden och dylika via nätet. Därför har många företag öppnat ägna
sidor för företaget inom den sociala median, där de kan bygga på ännu starkare
relationer med kunden och få mer synlighet bland potentiella kunder (Kotler
et.al. 2013:16). Vissa företag har gått ännu längre i den sociala median, för
de låter kunder vara aktiva genom t.ex. olika röstningar för nya produkter
eller genom att ha olika tävlingar där kunden kan påverka till exempel hur en reklam
kommer att se ut (Kotler et.al. 2013:17).
Oona Lammi
Källor:
Kotler Philip, Armstrong Gary, Harris Lloyd C., Piercy Nigel: Principles of
Marketing 6th European Edition, 2013
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar