Jopavi

Jopavi

onsdag 12 februari 2014

Segmentering & positionering


Funderingar kring begreppen segmentering, differentiering, positionering och target marketing. Alla dessa begrepp går in på varandra lite.

Marknadssegmentering betyder i korthet att marknaden är uppdelad i olika grupper (segment) av kunder som har olika beteende, behov och egenskaper ( Kotler, Wong, Saunders, Armstrong 2005). Marknadssegmentering är viktigt eftersom att det är näst in till omöjligt för ett företag att tilllfredsställa alla olika segment av kunder inom en bransch, speciellt om det är frågan om ett mindre företag. Dessutom är det inte lika vinstgivande för ett företag att vara verksam inom flera olika segment med en och samma produkt. Detta beror på att företaget då blir tvunget att få sina kunder genom låga kostnader på sin produkt då konkurrensen blir väldigt stor då företaget inte är specialiserad på en sorts kunder.

Differentiering innebär i sin tur att ett företag utvecklar sina styrkor så att produkterna/ tjänsterna passar de segmenterade kunderna så bra som möjligt. Enligt Kotler et al. (2005) finns det fyra olika huvudsätt att differentsiera sig på: dessa är produktdifferentiering, servicedifferentinering, personaldifferentiering och imagedifferentiering. Differentiering är viktigt, speciellt produkt eller servicedifferentiering. Detta beror på att då ett företag har produkter/ tjänster som differentierar sig mycket från konkurrenternas skapar de i princip sin egna marknad där man kan ta mera betalt och har en större kundkrets.

Positionering är vad produkten betyder för konsumenten i förhållande till konkurrenternas produkter (Kotler et al. 2005). Ett grovt exempel är om man jämför Armani kläder med H&M kläder. Armanis kläder är dyra, har bra kvalite och är starkt sammanlänkade med status medan kläder från H&M kanske är positionerade som lagom snygga kläder till ett billigt pris.

Target marketing går ut på att analysera segmenteringen, positioneringen och inriktningen för att förstå marknadssituationen. Genom att förstå dett kan företaget sedan använda sina analyser och optimera sina produkter/tjänster för den segmenterade marknaden för att uppnå bästa möjliga vinst.

Vincent Wrede

Källor:
Philip Kotler, Veronica Wong, John Saunders, Gary Armstrong. Principles of Marketing 4th European Edition. Pearson Education Limited

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar