Funderingar
kring begreppen segmentering, differentiering, positionering och
target marketing. Alla dessa begrepp går in på varandra lite.
Marknadssegmentering
betyder i korthet att marknaden är uppdelad i olika grupper
(segment) av kunder som har olika beteende, behov och egenskaper (
Kotler, Wong, Saunders, Armstrong 2005). Marknadssegmentering är
viktigt eftersom att det är näst in till omöjligt för ett företag
att tilllfredsställa alla olika segment av kunder inom en bransch,
speciellt om det är frågan om ett mindre företag. Dessutom är det
inte lika vinstgivande för ett företag att vara verksam inom flera
olika segment med en och samma produkt. Detta beror på att företaget
då blir tvunget att få sina kunder genom låga kostnader på sin
produkt då konkurrensen blir väldigt stor då företaget inte är
specialiserad på en sorts kunder.
Differentiering
innebär i sin tur att ett företag utvecklar sina styrkor så att
produkterna/ tjänsterna passar de segmenterade kunderna så bra som
möjligt. Enligt Kotler et al. (2005) finns det fyra olika huvudsätt
att differentsiera sig på: dessa är produktdifferentiering,
servicedifferentinering, personaldifferentiering och
imagedifferentiering. Differentiering är viktigt, speciellt produkt
eller servicedifferentiering. Detta beror på att då ett företag
har produkter/ tjänster som differentierar sig mycket från
konkurrenternas skapar de i princip sin egna marknad där man kan ta
mera betalt och har en större kundkrets.
Positionering
är vad produkten betyder för konsumenten i förhållande till
konkurrenternas produkter (Kotler et al. 2005). Ett grovt exempel är
om man jämför Armani kläder med H&M kläder. Armanis kläder
är dyra, har bra kvalite och är starkt sammanlänkade med status
medan kläder från H&M kanske är positionerade som lagom snygga
kläder till ett billigt pris.
Target
marketing går ut på att analysera segmenteringen, positioneringen
och inriktningen för att förstå marknadssituationen. Genom att
förstå dett kan företaget sedan använda sina analyser och
optimera sina produkter/tjänster för den segmenterade marknaden för
att uppnå bästa möjliga vinst.
Vincent
Wrede
Källor:
Philip
Kotler, Veronica Wong, John Saunders, Gary Armstrong. Principles of
Marketing 4th
European Edition. Pearson Education Limited
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar