Jopavi

Jopavi

onsdag 12 februari 2014

Att hitta kunden



Inom marknadsföring är det mycket viktigt att hitta de rätta kunderna, så att man vet vem kunden är och hur man vinner kunden åt sin sida. Som hjälpmedel för denna process används begrepp som kallas för segmentering, target marketing, positionering och differentiering. Det lönar sig säkert att börja med marknadssegmentering, för denna process ger en bättre bild på marknaden och kunderna.

Marknadssegmentering går ut på att dela marknaden i olika kundgrupper, segment, där varje grupp skiljer sig lite åt i vad som gäller till exempel behov, beteende och karaktär. Grupperna består av kunder som beter på ett liknande sätt inom marknadssituationen i fråga (Kotler et.al. 2013:51). Det finns många olika sätt att dela marknaden i dessa segment, för marknader påverkas av många olika aspekter. Marknaden kan delas enligt geografiskt läge, ålder, kön social ställning, beteende med mera (Kotler et.al. 2013:204-205). Segmenteringen ska dock vara nyttig, det lönar sig inte dela marknaden i grupper ifall man inte drar någon nytta av informationen. En marknadssegmentering är bra då informationen är nyttig av en marknadsföringsperspektiv och då segmenten är åtkomliga, skiljer sig åt från varandra och tillräckligt stora så att det lönar sig att dela marknaden i segment (Kotler et.al. 2013:213).

Då marknaden är delad upp i segment, ska man bestämma sig för vilken eller vilka segment man vill rikta sig åt. Denna utvärdering av de olika segmenten och beslutet av vilka det lönar sig att välja kallas för market targeting (Kotler et.al. 2013:51). Det finns många saker ett företag måste uppskatta och värdera före man hittar de rätta segmenten. Man ska tänka på att siffror, alltså på tillväxten, försäljningen och den möjliga nyttan man kan få. Dessutom ska man ta i beaktande att möjliga konkurrenter, samt kunder och leverantörer kan påverka prisen i stora drag, vilket kan resultera att segmenten inte är lönsam för alla företag, och man bör även inte glömma att värdera sina egna resurser och mål (Kotler et.al. 2013:214).

Då företaget beslutit vilken eller vilka marknader de ska välja, ska de fundera på hur de ska positionera och differentiera sina produkter och tjänster från konkurrenten. Målet med positioneringen är att skapa ett tydligt, annorlunda och eftersträvad plats i konsumenters huvuden, så att deras produkt skiljs åt från konkurrenters och således ger dem fördel över konkurrenterna (Kotler et.al. 2013:52). Då positioneringen försöker skapa ett större värde för den egna produkten en konkurrentens, måste företaget också differentiera det de erbjuder. Med detta menas att de måste skilja sig åt från konkurrenter och faktiskt även att de lever upp till denna differentiering (Kotler et.al. 2013:52).

Alla dessa processer är viktiga, för det är med hjälp av dem som man hittar de rätta kunderna och vet hur man vill presentera sig åt dessa kunder, så att den produkt eller tjänst man erbjuder får ett större värde och uppmärksamhet än konkurrentens motsvarande produkt eller tjänst. Det man alltid vill inom marknadsföring är ju att skaffa kunder, ju mer desto bättre. 


Oona Lammi

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar