Inom
marknadsföring är det mycket viktigt att hitta de rätta kunderna, så att man
vet vem kunden är och hur man vinner kunden åt sin sida. Som hjälpmedel för denna process
används begrepp som kallas för segmentering, target marketing, positionering
och differentiering. Det lönar sig säkert att börja med marknadssegmentering,
för denna process ger en bättre bild på marknaden och kunderna.
Marknadssegmentering
går ut på att dela marknaden i olika kundgrupper, segment, där varje grupp
skiljer sig lite åt i vad som gäller till exempel behov, beteende och karaktär.
Grupperna består av kunder som beter på ett liknande sätt inom marknadssituationen
i fråga (Kotler et.al. 2013:51). Det finns många olika sätt att dela marknaden
i dessa segment, för marknader påverkas av många olika aspekter. Marknaden kan delas
enligt geografiskt läge, ålder, kön social ställning, beteende med mera (Kotler
et.al. 2013:204-205). Segmenteringen ska dock vara nyttig, det lönar sig inte dela
marknaden i grupper ifall man inte drar någon nytta av informationen. En
marknadssegmentering är bra då informationen är nyttig av en
marknadsföringsperspektiv och då segmenten är åtkomliga, skiljer sig åt från
varandra och tillräckligt stora så att det lönar sig att dela marknaden i
segment (Kotler et.al. 2013:213).
Då
marknaden är delad upp i segment, ska man bestämma sig för vilken eller vilka segment
man vill rikta sig åt. Denna utvärdering av de olika segmenten och beslutet av
vilka det lönar sig att välja kallas för market targeting (Kotler et.al.
2013:51). Det finns många saker ett företag måste uppskatta och värdera före
man hittar de rätta segmenten. Man ska tänka på att siffror, alltså på
tillväxten, försäljningen och den möjliga nyttan man kan få. Dessutom ska man
ta i beaktande att möjliga konkurrenter, samt kunder och leverantörer kan
påverka prisen i stora drag, vilket kan resultera att segmenten inte är lönsam
för alla företag, och man bör även inte glömma att värdera sina egna resurser
och mål (Kotler et.al. 2013:214).
Då
företaget beslutit vilken eller vilka marknader de ska välja, ska de fundera på
hur de ska positionera och differentiera sina produkter och tjänster från
konkurrenten. Målet med positioneringen är att skapa ett tydligt, annorlunda
och eftersträvad plats i konsumenters huvuden, så att deras produkt skiljs åt
från konkurrenters och således ger dem fördel över konkurrenterna (Kotler
et.al. 2013:52). Då positioneringen försöker skapa ett större värde för den
egna produkten en konkurrentens, måste företaget också differentiera det de
erbjuder. Med detta menas att de måste skilja sig åt från konkurrenter och
faktiskt även att de lever upp till denna differentiering (Kotler et.al.
2013:52).
Alla
dessa processer är viktiga, för det är med hjälp av dem som man hittar de rätta
kunderna och vet hur man vill presentera sig åt dessa kunder, så att den
produkt eller tjänst man erbjuder får ett större värde och uppmärksamhet än
konkurrentens motsvarande produkt eller tjänst. Det man alltid vill inom marknadsföring
är ju att skaffa kunder, ju mer desto bättre.
Oona Lammi
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar