Jopavi

Jopavi

söndag 2 februari 2014

Projekt 1 - Vad vi lärt oss

Under detta projekt har vi fått lära oss vad marknadsföring egentligen innebär och hur man arbetar inom marknadsföringsbranschen. Vi har lärt oss de grundläggande begreppen vilka fungerat som byggstenar för projekt 1. Dessutom har vi lärt oss att analysera företag med hjälp av olika analysmodeller som t.ex. SWOT-analys och positioneringskartor. Det viktigaste vi lärt oss är dock inte något av det ovannämnda. Att arbeta i grupp, som ett team, har kanske varit det lärorikaste under projekt 1. Även om vi alla tidigare arbetat i grupper så finns det alltid något nytt att lära sig.

Teamwork
Kunskapen att arbeta som ett team är en kunskap för livet. Teamwork används i så gott som alla branscher ute i arbetslivet och är något man bör kunna oberoende vart man än hamnar efter studierna. Att arbeta i grupp har många fördelar jämfört med individuellt arbete, men såklart finns de också nackdelar. Till fördelarna hör bl.a. den ökade effektiviteten p.g.a. möjligheten att fördela arbete. Alla vet att de har ett gemensamt mål och gör då sitt bästa för att uppfylla målet. En annan fördel som vi redan märkt i gruppen är hur olika vi alla är som personer. Alla ser saker ur olika synvinklar, vilket ger oss ett bredare perspektiv av bl.a. uppgifter. Detta leder till bättre diskussioner och vanligtvis till ett bättre slutresultat. Speciellt under ”learning caféet” kunde detta märkas. Tiden vi hade vid varje bord räckte sällan till, då det alltid fanns något att tillägga.
Än så länge har vi inte mött på några nackdelar med att arbeta i grupp men det är nog bara en tidsfråga tills även det händer. I något skede är man tvungen att kompromissa för gruppens bästa och det som är bäst för gruppen är inte alltid det bästa för individen. Att överkomma problem inom gruppen och lära sig kompromissa är också en viktigt att klara av inom en grupp. 
Teamwork sätter flera hjärnor i spel och tillsammans är det lättare att lösa även de svåraste problemen både snabbare och bättre.

”Experiment visar att i mänskliga relationer är helheten alltid större än summan av delarna och att genom ‘interaktion’ kan vi producera idéer som  går bortom våra förmågor som individer”                                               - William Whyte (1956)

Centrala begrepp

Under projekt 1 har vi fått de baskunskaper i marknadsföring, utan vilka själva begreppet marknadsföring inte skulle ha öppnat sig för oss. Marknadsföring är i själva fallet ett av de första begrepp vi definierade. Det är processen företag går igenom för att skapa värde för kunder och för att bygga bra kundrelationer (Kotler, 2013:5). Marknadsföring händer ute på något som kallas för marknader. En marknad är den uppsättning var kunder och möjliga kunder befinner sig i (Kotler, 2013:7). I marknadsföring är det mycket viktigt att hitta de rätta marknaderna för den egna produkten, samt att kunna läsa de behov och viljor som personerna i den marknaden har. Konsten att välja de rätta marknaderna och bygga lönsamma kundrelationer i dem kallas för marknadsföringsmanagement (Kotler, 2013:8). 

Vi tyckte alla att förutom dessa viktiga begrepp, är kundvärde och kundtillfredsställelse mycket centala inom marknadsföring. Kundvärde är viktigt, för det är värdet kunden ger produkten och tjänsten, alltså det värde kunden är villig att betala för. Kunden uppskattar skillanden mellan all nytta och alla kostander produkten eller tjänsten har och jämför resultatet med konkurrenters produkter och tjänster (Kotler, 2013:13). Kundtillfredsställelse har att göra med hur bra kundens förväntningar för produkten eller tjänsten uppfylls. Detta är mycket viktigt för marknadsförare, för kunder talar med varandra och kan således ge en antingen bra eller dålig bild av produkten eller tjänsten för andra (Kotler, 2013:13). 
           Andra centrala begrepp vi talade om handlade mycket om alla de olika marknadsföringstyperna som det finns. Vi definierade bland annat internationell marknadsföring, konsumentmarknadsföring och relationsmarknadsföring. Det finns olika typers marknadsföringstyper för marknader, kunder och målen med marknadsföring kan variera mycket.


Strategisk marknadsföring
Vi blev påminda om att alla företag finns till för att åstadkomma något. Det här är en mycket simpel tanke, men vad innebär det egentligen?
Jo, precis som då man utvecklar strategin för ett företag i allmänhet så måsta man vid utvecklandet av marknadsföringsstrategi identifiera missionen man har med marknadsföringen, formulera målen och utforma marknadsföringens affär-sporfolio (vad är det vi gör?) (Kotler och Armstrong, 2008:37). Marknadsföringsstrategin och den vanliga strategin går hand i hand. Marknadsföringsstrategin handlar alltså om på vilket sätt man skall använda marknadsföring för att uppnå företagets marknadsföringsmål (Kotler och Armstrong, 2008:47).
Under kursen har vi fått ta del av olika verktyg för att förstå vad som är väsentligt och vad som kan hjälpa oss formulera en strategi. Vi har lärt oss att man kan använda sig av Boston Consulting Groups tillväxt-andel matrix, med hjälp av vilken man utvärderar företagets strategiska affärsenheter inom ramen för delar potentiella tillväxt och deras relativa marknadsandel. De olika kombinationerna är stjärnor, cash cows, frågetecken och hund (Kotler och Armstrong, 2008:39).
Ett annat verktyg för att förstå sig på strategin är produkt/marknad gittret genom vilken man försöker hitta bästa möjligheterna för specifika produkter på specifika marknader.  Ett exempel på utfall som kan läsas ur gittret är marknads penetration som innebär att man försöker få företaget att växa genom att öka försäljningen utan att ändra på produkten (Kotler och Armstrong, 2008:44).
Dess mera har vi fått inse att varje del av ett företag kan ses som en del i en värdekedja, och att alla delar av företagen kan verka för att ge företaget mera värde genom design, producering, marknad, leverans och stöd för firmas produkter (Kotter och Armstrong, 2008:45). Ett exempel på brist i värdekedjan var bilder på en parkeringsplats som läckte ut på nätet. Bilden var från en KIA fabrik där inte en enda av de anställda körde med en KIA själv.
Andra faktorer väsentliga för strategin, är de som vi under tidigare inlägg diskuterat mera i detalj, alltså marknadsförings-mix som är ett set med kontrollerbara taktisk marknadsföringsverktyg så som produkt, pris, plats och promotion. (Kotler och Armstrong, 2008:51) En SWOT-analys fann vi vara mycket användbar. I SWOT-analysen gör man en allmän utvärdering av företagets styrkor, svagheter, möjligheter och hot. (Kotler och Armstrong, 2008:53) Vi berättar här nedan när vi själva använda oss av SWOT-analysen.
  

Branchen
Den bransch vi inom gruppen valt är en som är mycket passande till denna kurs, nämligen marknadsföringsbranschen. Denna bransch har vi lite närmare undersökt och speciellt bekantat oss med hur den har förändrats under tidens gång.
Marknadsföringsbranschen är en bransch som konstant kräver utveckling för att motsvara nutidens krav. Den har förändrats massor sedan 50-talet, kanske inte enligt alla mot det bättre hållet. Tidig marknadsföring fokuserade mycket på att sälja produkten i fråga. Produkten var i fokus och målet var bara att fylla ett behov. Marknadsföringen på 50- och 60-talen var inte heller lika reglerad som den är idag. På den tiden avspeglades kvinnans position i samhället mycket i reklamen. Bild 1 är en tysk mopedreklam från 50-talet. Liknande reklamer skulle idag anses vara kränkande och skulle antagligen inte uppfylla den uppgift reklamen har idag, det vill säga skapa långvariga kundrelationer. Det var även tillåtet att marknadsföra tobak och tobaksprodukter.

Bild 1. En 50-tals mopedreklam från Tyskland (Perrasmotornostalgi, 2012). 

Som sagt handlar marknadsföringen nuförtiden om att skapa kundrelationer och positiva upplevelser hos målgrupper. Produkten i sig själv har alltså fått en mindre betydelse i helheten. Regleringen av vad som får marknadsföras har också blivit striktare. Tobaksprodukter och alkoholmarknadsföringen är förbjudet, och reklamer som strider mot god sed är begränsade. Det som markant har ändrat från 50-talet är den digitala marknadsföringen. Idag är det inte lika viktigt att printa ut flygblad och stora reklamer, när man kan få en otroligt mycket större spridning med hjälp av internet. Även social media börjat spela en större roll inom marknadsföringen, som t.ex. Facebook och Twitter.
I framtiden kommer troligtvis digital marknadsföring att ta över branschen totalt. Sociala medier kommer också att utnyttjas ännu effektivare än de gör idag. Vi tror även att regleringen kommer att bli strängare, på grund av att flera aktörer kommer in i branschen och försöker bli framgångsrika med hjälp av vilka konster som helst.

Praktisk tillämpning på företag
För vårt kommande företagsbesök i projekt 2 har vi valt Panic Marketing Oy. Panic hör till ett av de största marknadsföringsbyråerna i Åbo, och har fokuserat mycket på digital marknadsföring.
     Vi började aningen skrapa ytan av företaget genom att analysera det med hjälp av olika marknadsföringsmodeller, såsom SWOT och positioneringskartan. Diskussionen kring SWOT ledde till slutsatsen att deras största hot är konkurrenter. Till styrkorna hör det att de har stora kunder som är allmänt kända, vilket i sig ökar på deras synlighet.  Med hjälp av positioneringskartan diskuterade vi att de marknadsför med hög kvalitet, men om prisnivån har vi inte uppgifter ännu i detta skede.

Källor
Bild 1: Perrasmotornostalgi, hämtad 01.02.2014 från     http://perrasmotornostalgi.blogspot.fi/2012/11/nsu.html

Kotler, P., & Armstrong, G. (2008). Principles of marketing. Pearson Education: New Jersey.  

Whyt, William. (1956). The Organization Man. University of Pennsylvania Press: Philadelphia.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar