Marknadsföring handlar om kunder. Kunder är en essentiell komponent av marknadsföringen, så
skriver Kotler, Wong, Saunders och Armstrong (2005:5).
Det
som ligger i hjärtat för marknadsföringen är att skapa kund tillfredställelse.
Man försöker locka kunder genom att lov bättre värden och behålla kunder genom
att leverera tillfredställelse.
Kotler med flera (2005:6) anser att marknadsföringen
fortsätter genom produkten och nya kunder fås och behålls genom att förbättra
produkten i dess attraktion och prestanda.
Kotler med flera (2005:6) säger att poängen är att känna
till och förstå kundens behov så pass väl att produkten eller tjänsten
motsvarar dessa behov. Om man lyckas med detta så kommer produkten sälja sig
själv.
Jag tror att kundrelationerna har ändrat mycket de senaste
åren och att det här är en någorlunda föråldrad bild. Idag är det en
tvåvägskommunikation som äger rum mellan företagen och kunderna, tack vare sociala medier. Kunden kan gå in på företagens hemsida och yttra sin åsikt där,
och med företag som ”hänger med” tar det inte länge innan svar på yttrandet
kommer. Detaljhandeln är också ytterst hotad av det faktum att de tävlar inte
bara med lokala företag utan med hela världen. Det här är bara några exempel,
men det vad det här innebär idag är att kunden mycket mera är med och utformar
själva produkten, och det faktum att företagen inte längre har hundra procentig
kontroll över produkten. Produkten skapas längre inte enbart av producenten,
inte heller enbart av kunden. Produkten skapas i någon form av grå-zon mellan
producent och kund.
I den här typen av ny ekonomi där det inte är lika mycket
fråga om att identifiera kundens behov, utan istället hitta kanaler för kunden
att vara interaktivt med i skapandet, kan man ju fråga sig hur det ändrar på
marknadsförarens roll? En ändring måste det definitivt ske från det som
illustras i den klassiska litteraturen.
Källa
Kotler,
P., Wong, V., Saunders, J., & Armstrong, G. (2005). Principles of Marketing. Peasrson Education Limited: Edinburgh.
- AnnikaF
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar