Jopavi

Jopavi

tisdag 25 februari 2014

Kommunikationsplan


Ett företag kommunicerar åt många olika håll, med både konsumenter, övriga grupper, mellanhänder m.fl, och dessutom på många olika sätt. För att kunna koordinera all denna kommunikation så behövs en plan och en ansvarsperson. Om jag förstått det rätt så är detta vad kommunikationsplan innebär.

Kommunikationen som ett företag har med marknaden består av flera delar: reklam, personlig försäljning, direkt marknadsföring, främjande av försäljning och PR (Kotler et al, 2005:719). För att effektivera all kommunikation bör det göras upp en plan på hur allting genomförs. Detta tycker jag att kan vara ganska krävande, och kanske t.o.m omöjligt eftersom ingenting någonsin går enligt planerna.

Allting ett företag gör, alla dess produkter och tjänster kommunicerar på ett eller annat sätt till kunderna. Kunderna hör till olika målgrupper som alla uppfattar kommunikationen på olika sätt. Det alla företag vill är ju att kunderna ska köpa deras produkter eller tjänster. Enligt Kotler et al kan den potentiella kunden befinna sig i en av sex möjliga stadier av köp beredskap: medvetenhet, vetskap, omtyckande, preferens, övertygelse och köp (Kotler et al, 2005:730). Ifall kunden befinner sig endast på vetskapsnivån t.ex. så måste man på något sätt få kunden högre upp i hierarkin till köp-stadiet för att få igenom en försäljning. Det är med hjälp av kommunikationsplanen man gör detta (Kotler et al, 2005:730).

//Johan Sangder

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar