Ett företag
kommunicerar åt många olika håll, med både konsumenter, övriga grupper,
mellanhänder m.fl, och dessutom på många olika sätt. För att kunna koordinera
all denna kommunikation så behövs en plan och en ansvarsperson. Om jag förstått
det rätt så är detta vad kommunikationsplan innebär.
Kommunikationen
som ett företag har med marknaden består av flera delar: reklam, personlig
försäljning, direkt marknadsföring, främjande av försäljning och PR (Kotler et
al, 2005:719). För att effektivera all kommunikation bör det göras upp en plan
på hur allting genomförs. Detta tycker jag att kan vara ganska krävande, och
kanske t.o.m omöjligt eftersom ingenting någonsin går enligt planerna.
Allting ett
företag gör, alla dess produkter och tjänster kommunicerar på ett eller annat
sätt till kunderna. Kunderna hör till olika målgrupper som alla uppfattar
kommunikationen på olika sätt. Det alla företag vill är ju att kunderna ska
köpa deras produkter eller tjänster. Enligt Kotler et al kan den potentiella
kunden befinna sig i en av sex möjliga stadier av köp beredskap: medvetenhet,
vetskap, omtyckande, preferens, övertygelse och köp (Kotler et al, 2005:730).
Ifall kunden befinner sig endast på vetskapsnivån t.ex. så måste man på något
sätt få kunden högre upp i hierarkin till köp-stadiet för att få igenom en
försäljning. Det är med hjälp av kommunikationsplanen man gör detta (Kotler et
al, 2005:730).
//Johan
Sangder
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar