Kunder är något som varje företag behöver för att ha någon att sälja till, och därmed göra vinst. Vinst är ju något som företagen strävar efter. Kunder betyder inte bara oss enskilda individer, som jag kanske själv också felaktigt i första hand tänker på, utan det finns egentligen sex olika kundkategorier. Dessa är de enskilda konsumenterna, andra företag, återförsäljare, institutioner, myndigheter och internationella marknaden (Kotler et al, 2005:90).
För att kunder skall återkomma till
samma företag kräver det att kunden har fått en positiv upplevelse av att
använda precis det företaget. Det märker jag också i mitt eget köpbeteende om
det så gäller matvaror eller försäkringar. Nöjda kunder talar också positivt om
företaget till sina bekanta och fungerar på det sättet som en slags
marknadsföring. Denna så kallade djungeltelegraf sprider sig väldigt snabbt och
kostar inte företaget något, men om feedbacken är negativ så kan det också ta
död på ett företags framgång. Nya kunder är dyrare att skaffa än återkommande
kunder (Kotler et al, 2005:286). Internetversionen av djungeltelegrafen är
också något som man märker av i sin egen e-post låda. Att sända ut ett
meddelande eller en bild med reklam, och som får mottagaren att vilja dela med
sig av den kan spridas många gånger snabbare än den traditionella djungeltelegrafen
(Kotler et al, 2005:149). Personligen så kapar jag alltid dessa kedjor,
eftersom jag anser det vara störande och onödigt, men det är min personliga
åsikt.
Kundens beteende följer enligt mig
ganska logiska mönster. För att en kund skall använda ett specifikt företag
framför andra liknande, så krävs det att detta företag har något bra att
erbjuda. Det räcker inte med att själva produkten är bra, utan all extra
service som hänger med produkten tas i beaktande då kunden gör sitt beslut.
Dessa faktorer tillsammans med kundens kostnader bygger upp det som kallas
kundvärde (Kotler et al, 2005:10). Speciellt viktigt är att försöka bygga upp
långsiktiga kundrelationer. Detta kan man göra genom att leverera ett högt
kundvärde, och såklart hålla sina kunder nöjda. ” Only by seeing the
world through its customers’ eyes can the company build lasting and
profitable customer relationships” (Kotler et al, 2005:191).
Som sammanfattning skall man alltså
måna om sina nuvarande kunder så de inte övergår till konkurrenten. Man skall
sträva efter att hålla dem nöjda på alla tänkbara sätt. Härifrån har antagligen
uttrycket ”Kunden har alltid rätt!” fått sin början. Men är det egentligen så?
Enligt mig skall man inte ta detta uttryck
alltför ordagrant. En kund har inte alltid rätt, men en kund har en
åsikt som bör uppmärksammas!
Källa:
Kotler,
Philip, Wong, Veronica, Saunders, John, Armstrong Gary, 2005, Principles of
Marketing, Fourth European Edition, Pearson Education Limited, Harlow
//Johan Sangder
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar