Jopavi

Jopavi

onsdag 12 februari 2014

Hur få kunder att se just DIG


För att ett företag ska lyckas på marknaden idag krävs det att det har en noga uttänkt plan på hur den skall skilja sig från konkurrenterna. Tidigare fanns det inte många kunkurrenter inom samma område, vilket gjorde det lättare för både kunden och företaget. Idag är det otaliga firmor som erbjuder samma sak, och därför måste man segmentera sin marknadsföring, differentiera sig, positionera sig och utöva target marketing.

Att segmentera sin marknadsföring innebär att man indelar kundmarknaden i olika grupper, baserat på olika egenskaper. Det finns t.ex. geografisk, demografisk, psykografisk och beteende segmentering (Kotler et al, 2005:398-405). Man kan alltså dela in kunderna baserat på var i världen de bor, på kön och på ålder för att nämna bara få möjligheter. Detta är enligt mig smart, eftersom man då kan koncentrera sig på att skräddarsy marknadsföringen så den passar precis t.ex. 18-20 åringar. En restaurang som erbjuder kinesisk mat kan som exempel välja att marknadsföra sig till familjer som en familjerestaurang, eller till studerande som en billig version till annorlunda mat.

Eftersom marknaden är översvämmad av företag som erbjuder samma sak, så måste man kunna visa kunderna att man på något sätt är bättre än mängden. Man måste alltså differentiera sig. Detta kan man bäst göra genom att förstå kundens behov bättre än konkurrenten, och i och med det kunna erbjuda högre värde för kunden. Detta å sin sida kan man göra genom att t.ex. sänka priset eller genom att erbjuda fler förmåner för ett högre pris (Kotler et al, 2005:421). Detta priskrig märker man av i samhället, då också stora företag konkurrerar genom att ständigt försöka vara billigare. Detta är såklart utmärkt ur kundens synvinkel, men företagen kanske inte får den vinst de är efter. Den tidigare nämnda kinesiska restaurangen måst genom differentiering visa på vilket sätt de skiljer sig från alla övriga restauranger som erbjuder kinesisk mat, eller är de exakt lika som resten?

Genom att positionera sig på marknaden och i kundens åsikt kan man vinna en stor del av kunderna till sig. Genom olika positionering kan man påverka hur kunden ser och uppfattar ens egen produkt, och kan därmed få önskad effekt (Kotler et al, 2005:391).
Genom target marketing fokuserar företagen sig på en specifik del av kunderna, ett segment, och riktar all sin effekt på dom. Detta är något som företag nuförtiden har gått mera inför, istället för att differentiera sig på marknaden och använda sig av marknadsföring för stora massor (Kotler et al, 2005:447). Detta är enligt mig kanske inte väldigt bra, eftersom man då helt klart lämnar utanför sådana möjliga kunder som inte hör till detta segment. Hur vet man att inte dom vill köpa produkten?


//Johan Sangder

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar