För att ett
företag ska lyckas på marknaden idag krävs det att det har en noga uttänkt plan
på hur den skall skilja sig från konkurrenterna. Tidigare fanns det inte många
kunkurrenter inom samma område, vilket gjorde det lättare för både kunden och
företaget. Idag är det otaliga firmor som erbjuder samma sak, och därför måste
man segmentera sin marknadsföring, differentiera sig, positionera sig och utöva
target marketing.
Att segmentera
sin marknadsföring innebär att man indelar kundmarknaden i olika grupper,
baserat på olika egenskaper. Det finns t.ex. geografisk, demografisk, psykografisk
och beteende segmentering (Kotler et al, 2005:398-405). Man kan alltså dela in
kunderna baserat på var i världen de bor, på kön och på ålder för att nämna
bara få möjligheter. Detta är enligt mig smart, eftersom man då kan koncentrera
sig på att skräddarsy marknadsföringen så den passar precis t.ex. 18-20
åringar. En restaurang som erbjuder kinesisk mat kan som exempel välja att
marknadsföra sig till familjer som en familjerestaurang, eller till studerande
som en billig version till annorlunda mat.
Eftersom
marknaden är översvämmad av företag som erbjuder samma sak, så måste man kunna
visa kunderna att man på något sätt är bättre än mängden. Man måste alltså
differentiera sig. Detta kan man bäst göra genom att förstå kundens behov
bättre än konkurrenten, och i och med det kunna erbjuda högre värde för kunden.
Detta å sin sida kan man göra genom att t.ex. sänka priset eller genom att
erbjuda fler förmåner för ett högre pris (Kotler et al, 2005:421). Detta priskrig
märker man av i samhället, då också stora företag konkurrerar genom att
ständigt försöka vara billigare. Detta är såklart utmärkt ur kundens synvinkel,
men företagen kanske inte får den vinst de är efter. Den tidigare nämnda
kinesiska restaurangen måst genom differentiering visa på vilket sätt de
skiljer sig från alla övriga restauranger som erbjuder kinesisk mat, eller är
de exakt lika som resten?
Genom att
positionera sig på marknaden och i kundens åsikt kan man vinna en stor del av
kunderna till sig. Genom olika positionering kan man påverka hur kunden ser och
uppfattar ens egen produkt, och kan därmed få önskad effekt (Kotler et al,
2005:391).
Genom target marketing fokuserar företagen sig
på en specifik del av kunderna, ett segment, och riktar all sin effekt på dom.
Detta är något som företag nuförtiden har gått mera inför, istället för att
differentiera sig på marknaden och använda sig av marknadsföring för stora
massor (Kotler et al, 2005:447). Detta är enligt mig kanske inte väldigt bra,
eftersom man då helt klart lämnar utanför sådana möjliga kunder som inte hör
till detta segment. Hur vet man att inte dom vill köpa produkten?//Johan Sangder
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar