Jopavi

Jopavi

onsdag 12 februari 2014


Tankar kring differentiering, segmentering,  positionering och target marketing

 
När ett företag bestämmer sig för att sälja en produkt/tjänst finns det flera saker företagets marknadsförare bör beakta. Vem som är köparen? Hur konsumenterna uppfattar produkten? Hur marknaden ser ut? Osv.

Det första som bör beaktas är vilka segment som finns på marknaden. Hur man mäter segmentering på marknaden kan bestämmas på olika sätt. Man kan alltså fråga sig själv om det finns en del av marknaden som är villig att köpa företagets produkter för ett högre pris, vill ha en produkt av högre kvalité eller t.ex. vill ha något mer ut av en viss produkt. Då man bestämmer sig vilket/vilka segment man vill sikta in sig på måste företaget undersöka ifall segmentet/segmenten uppfyller företagets målsättning. Enligt Kotler, Wong, Saunders, Armstrong (2005) kan företaget bl.a. undersöka mätbarheten, tillgängligheten och väsentligheten av dessa. Går det att mäta storleken och köpkraften hos segmentet, Kan segmentet nås av dess kundgrupp och vice versa och sist men inte minst är segmentet stort nog att öka företagets försäljning. De segment företaget till slut bestämmer sig för att förse med produkter blir deras target market.

Till näst kan företaget antingen differentiera sin marknadsföring för alla segment eller låta bli genom att driva samma marknadsföring till alla segment. Differentiering går ut på att försöka erbjuda produkter som ger det största värdet till köparen. De vanligaste sätten är: 1. Produktdifferentiering 2. Servicedifferentiering 3. Branddifferentiering. (Kotler et al. 2005) Mobiltelefonbranschen är ett perfekt exempel på produktdifferentiering. Man erbjuder till synes likadana varor som ändå har olika funktioner för att uppfylla konsumentens krav. Lumia mobiltelefonerna är mer riktade för personer som fotograferar, då dessa har bättre kameror än konkurrenterna. Apples iPhones är däremot mer riktade till personer med ett öga för design. Dessutom erbjuds även billigare modeller med nästan samma funktioner, för att öka försäljningen. I dagens läge är det dock väldigt lätt för företag att följa med i den teknologiska utvecklingen. Detta har lett till att produktdifferentiering inte är lika framgångsrikt som t.ex. Servicedifferentiering och branddifferentiering. (Kotler et al. 2005, s.447)

Hur en produkt positionerar sig  på marknaden bestäms inte av företaget utan av köparna. Hur konsumenterna uppfattar en produkt bestämmer en produkts position i jämförelse med konkurrenternas produkter. (Kotler et al. 2005) Det är ändå viktigt för företag att hela tiden undersöka hur deras produkter positioneras på marknaden, då de kanske inte uppnår de resultat de vill i fall  produkten uppfattas på ett annat sätt än den var menad att göra. Som exempel kan vi ta bilmärket Kia jämfört med Alfa Romeo. Kia säljer bilar till ett billigt pris samtidigt som de erbjuder kvalité. Alfa Romeo är däremot känt för att inte vara av den bästa kvalitén men är ändå en äkta italiensk bil med sportig känsla.

Alla dessa begrepp är viktiga i en marknadsförares vardag. Med dessa begrepp kan man definiera en produkts marknad, hur den avviker från konkurrentens produkter och hur produkten upplevs av konsumenten.

Paul Seppänen

 

Referenser: Philip Kotler, Veronica Wong, John Saunders, Gary Armstrong. Principles of Marketing 4th European Edition. Pearson Education Limited

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar