Tankar kring
differentiering, segmentering,
positionering och target marketing
Det första som bör beaktas är vilka segment som finns på
marknaden. Hur man mäter segmentering på marknaden kan bestämmas på olika sätt.
Man kan alltså fråga sig själv om det finns en del av marknaden som är villig
att köpa företagets produkter för ett högre pris, vill ha en produkt av högre
kvalité eller t.ex. vill ha något mer ut av en viss produkt. Då man bestämmer
sig vilket/vilka segment man vill sikta in sig på måste företaget undersöka
ifall segmentet/segmenten uppfyller företagets målsättning. Enligt Kotler,
Wong, Saunders, Armstrong (2005) kan företaget bl.a. undersöka mätbarheten,
tillgängligheten och väsentligheten av dessa. Går det att mäta storleken och
köpkraften hos segmentet, Kan segmentet nås av dess kundgrupp och vice versa
och sist men inte minst är segmentet stort nog att öka företagets försäljning. De
segment företaget till slut bestämmer sig för att förse med produkter blir
deras target market.
Till näst kan företaget antingen differentiera sin
marknadsföring för alla segment eller låta bli genom att driva samma
marknadsföring till alla segment. Differentiering går ut på att försöka erbjuda
produkter som ger det största värdet till köparen. De vanligaste sätten är: 1.
Produktdifferentiering 2. Servicedifferentiering 3. Branddifferentiering.
(Kotler et al. 2005) Mobiltelefonbranschen är ett perfekt exempel på produktdifferentiering.
Man erbjuder till synes likadana varor som ändå har olika funktioner för att
uppfylla konsumentens krav. Lumia mobiltelefonerna är mer riktade för personer
som fotograferar, då dessa har bättre kameror än konkurrenterna. Apples iPhones
är däremot mer riktade till personer med ett öga för design. Dessutom erbjuds
även billigare modeller med nästan samma funktioner, för att öka försäljningen.
I dagens läge är det dock väldigt lätt för företag att följa med i den
teknologiska utvecklingen. Detta har lett till att produktdifferentiering inte
är lika framgångsrikt som t.ex. Servicedifferentiering och
branddifferentiering. (Kotler et al. 2005, s.447)
Hur en produkt positionerar sig på marknaden bestäms inte av företaget utan
av köparna. Hur konsumenterna uppfattar en produkt bestämmer en produkts
position i jämförelse med konkurrenternas produkter. (Kotler et al. 2005) Det
är ändå viktigt för företag att hela tiden undersöka hur deras produkter
positioneras på marknaden, då de kanske inte uppnår de resultat de vill i
fall produkten uppfattas på ett annat
sätt än den var menad att göra. Som exempel kan vi ta bilmärket Kia jämfört med
Alfa Romeo. Kia säljer bilar till ett billigt pris samtidigt som de erbjuder
kvalité. Alfa Romeo är däremot känt för att inte vara av den bästa kvalitén men
är ändå en äkta italiensk bil med sportig känsla.
Alla dessa begrepp är viktiga i en
marknadsförares vardag. Med dessa begrepp kan man definiera en produkts
marknad, hur den avviker från konkurrentens produkter och hur produkten upplevs
av konsumenten.
Paul Seppänen
Referenser:
Philip Kotler, Veronica Wong, John Saunders, Gary Armstrong. Principles of Marketing
4th European Edition. Pearson Education Limited
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar