I detta blogginlägg har jag skrivit om kundrelationer och hur viktiga de är.
För bara 50 år sedan var
marnkadsföringen främst inriktad på att sälja produkten utan att
bry sig till vem det var. Marknadsföringen var vid denna tid väldigt
produktfokuserad. Man skulle antyda alla produkten/tjänstens
fördelar. Det gamla sättet att marknadsföra gick ut på ”telling
and selling” (Kotler, Wong, Saunders, Armstrong, 2005:6). Då
konkurrensen i dagens läge är hårdare än någonsin förut har det
blivit viktigt för producenterna att skapa en relation till
kunderna. Man vill i dagens läge att kunden skall kunna identifiera
sig och vara nöjd med produkten/tjänsten så att kunden vill köpa
produkten på nytt.
Kotler et al. (2005) menar
att det är viktigt att skapa en bra relation till kunden eftersom
att det kostar fem gånger så mycket att attrahera en ny kund än
det gör att uppehålla en kundrelation. Varför detta är viktigt
beror på att då kunden vill komma och köpa en ny produkt kommer de
tillbaka, förutsatt att de varit nöjda med föregående produkter,
vilket leder till större försäljning i det långa loppet. Varför
det har blivit så viktigt med en kundrelation beror också på att
det finns så många olika märken på marknaden och alla håller hög
prestanda. Genom att skapa ett speciellt förhållande vill kunden
förhoppningsvis komma tillbaka. Intressant är hur man skapar de
rätta förväntningarna hos konsumenterna så att de sprider ett
rykte om produkten och så att de vill köpa igen. Om t.ex. ett
företag säljer produkter som inte uppfyller förväntningarna hos
konsumenterna kommer företaget knappast att skapa en långvarig
relation till konsumenterna. Om företaget däremot säljer produkter
som långt överträffar kundens förväntningar har företaget
antagligen marknadsfört på ett sätt som gör att de mister
eventuella konsumenter.
En viktig del av relations
marknadsföring är att förstå hur kunden gör sina beslut. Svaret
är att kunden gör sina val genom att välja det alternativ som ger
mest värde (Kotler et al. 2005). Då bör man fråga sig vad detta
värde består av och försöka förstå sin kund. Viktigt är också
att tänka på t.ex. vilket kundsegment man riktar sg till. T.ex. om
man skall sälja bilar bör företaget fråga sig om kundsegmentet
starkt styrs av det monetära värdet på bilen eller om det är
frågan om en grupp som absolut inte bryr sig om pengar utan bara
vill ha hög komfort på bilen osv. Allt detta kan bli väldigt
filosofiskt om man börjar ta för mycket i beaktande så man bör
kanske förenkla kundens preferenser så långt det går.
Då man sammanfattar allt
ser man klart och tydligt att det lönar sig att satsa på
kundrelationer i en värld där konkurrensen bara ökar. Genom en
välutvecklad kundrelation skapar man kanske dessutom det där lilla
övertaget om konkurrenten som man behöver för att få foten in i
marknaden och stärka sitt varumärke.
Vincent Wrede
Källor:
Kotler, Wong, Saunders, Armstrong (2005) Principles Of Marketing 4th European Edition. Pearson Education Limited.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar