“Designing the marketing mix – product,
price, place
and promotion – involves working out the tactical
details of the positioning strategy”
(Kotler et al., 2005:446)
Man kan analysera marknadsföringen i ett företag till
exempel på basis av en sk. marknadsföringsmix, som består av marknadsföringens
4P (Produkt, Pris, Plats och Påverkan). Denna modell används t.ex. för att göra
en produkt framgångsrik på marknaden, vilket kräver att alla P:n är i rätt
balans med varandra och strategiskt valda för att fylla målet med
marknadsföringen. (Kotler et al., 2005:34)
Det hela börjar med produkten. Företaget måste först
fundera på själva kärnprodukten. Kunderna måste ha ett behov av produkten för
att faktiskt köpa den. När man har kommit på kärnprodukten börjar man utforma
den med och lägga in värde med hjälp av varumärke, kvalitet och förpackning.
Tredje steget är att utöka produkten utöver den påtagliga delen. Detta med
t.ex. garantier, transport och kundservice. (Kotler et al., 2005:539)
Nästa punkt är att komma fram med det rätta priset.
Vill företaget sälja färre produkter med ett högt pris, eller vill de öka
kvantiteten genom att sänka priset? Att finna balansen som både företaget och
kunderna anser vara acceptabelt kan vara tidskrävande. Priset måste också
motsvara produktens marknadsförda kvalitetsnivå. Om t.ex. en BMW marknadsförs
som ett fordon av hög kvalitet så kan inte priset vara på nivån av en 80-tals Mazda.
Att välja var produkten skall säljas är också viktigt,
vilket utgör det tredje P:t. Det finns många olika sätt att föra ut en produkt
på marknaden: internethandel, detaljhandel, grossist osv. Också det var i
världen det är meningen att produkten skall uppfylla ett behov hör hit. Hur man
marknadsför en produkt som skall användas i Afrika och en som skall lanseras i
USA skiljer sig markant från varandra. Även hur produkten transporteras hör
till detta P.
Påverkan är allting man kan göra för att främja
kundens uppfattning om produkten. Det viktigaste enligt mig är att skapa ett
fungerande kommunikationsnät inom företaget och mellan kunderna och företaget.
När det är klart kan man gå över till egentlig reklam och den fysiska
försäljningen. Nuförtiden är speciellt olika sociala medier viktiga i
marknadsföringen.
Källa:
Kotler,
Philip, Wong, Veronica, Saunders, John, Armstrong Gary, 2005, Principles of
Marketing, Fourth European Edition, Pearson Education Limited, Harlow
//Johan Sangder
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar