Jopavi

Jopavi

onsdag 22 januari 2014

Det här med marknadsföring...

Jag har redan från tidigare haft en positiv inställning till marknadsföring, även om jag inte riktigt vetat vad det nu egentligen innebär. Orsaken är den att jag tycker marknadsföring är en vetenskap som innehåller det bästa från mina två världar, det vill säga psykologi (som jag har en kandidat i) och organisation och ledning (som jag får en magister i).
Jag gladdes direkt åt att man hittat en så bra och konkret definition av meningen med marknadsföring, nämligen att ”tillfredsställa kundens behov” (Kotler & Armstrong, 2008:5). Definitionen är avskalad och representerar enligt min mening det verkligt fundamentala i vetenskapen, vilket alltså då under inga omständigheter bör glömmas. Kotler och Armstrong (2008:6) varnar för att det kan förekomma en produkt-fokusering som leder till att producenten blir blind för kundens egentliga behov. Kotler och Armstrong (2008:6) hävdar och att produkten enbart skall ses som ett verktyg för att lösa kundens problem. Jag tror att det här en tanke som även för mig som huvudämnesstuderande på organisation och ledning är bra att komma ihåg.
            Ett annat ytterst relevant begrepp är ”marknad”. I organisation och ledning lär vi oss bland annat, i och med strategi kursen, att det är viktigt att veta vilken marknad man tävlar inom (Minzberg, Ahlstrans & Lampel, 1998). Det här betyder i marknadsföringstermer inom vilken marknad man försöker hitta verkliga och potentiella köpare av en produkt (Kotler & Armstrong, 1998:7). Jag har stött på att unga företag som försöker etablera sig, ofta försöker göra sitt yttersta för att erbjuda hög kvalitet, vilket de lyckas med, men vågar inte ta riktigt betalt för sina tjänster. Alltså, de har en produkt som de kunde tävla med på kvalitetsmarknaden, men istället tävlar de på marknaden för det lägsta priset (Minzberg et. Al., 1998). Ur marknadsförings synsätt, med fokus på kunden, är situationen att man har en produkt som tillfredsställer köpare som söker kvalitet, men istället vänder man sig åt köpare som är ute efter låga priser. Det här blir ju ett problem eftersom inputen i arbete blir större än det man får i gengäld. Marknadsföringen hoppas jag därför kommer att bidra med verktyg för att hitta balansen mellan vad som ges och vad som fås. Med andra ord, hur man etablerar förhållanden som gynnar båda parterna.
            Strategin i allmänhet för ett företag, det vi ägnar oss åt på organisation och ledning, går givetvis hand i hand med företagets marknadsföringsstrategi. Att ha en marknadsföringsstrategi är att svarar på frågorna ”vem” och ”hur”. För att kunna svara på dessa frågor finns det ett antal verktyg att använda sig av. Dessa verktyg intresserar jag mig speciellt för. Ett exempel på ett verktyg för att svara på frågan ”vem” alltså, till vilka kunder riktar vi oss, på vilken marknad ska vi tävla, är att göra olika marknadsanalyser. Kotler och Armstrong (2008:28) konstaterar att smarta företag inser att de inte kan rikta sig åt alla. Vi måste först veta ”vem” för att sedan kunna svara på frågan ”hur”. Jag kan nog inte ännu svara på den senare frågan, så det får bli temat för ett senare blogginlägg då jag blivit klokare.

- Annika

Nike: en av de mest framgångsrika inom marknadsföring?

           

Källor
Kotler, P., & Armstrong, G. (2008). Principles of marketing. Pearson Education: New Jersey.  
Mintzberg, H., Ahlstrand, B., & Lampel, J. (1998). Strategy Safari. Free Press: New York.
Bild hämtad 2014-01-22 från http://eatcleanmakechanges.tumblr.com/post/73872576323 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar