Jag har redan från tidigare haft en positiv inställning till marknadsföring, även om jag inte riktigt vetat vad det nu egentligen innebär. Orsaken är den att jag tycker marknadsföring är en vetenskap som innehåller det bästa från mina två världar, det vill säga psykologi (som jag har en kandidat i) och organisation och ledning (som jag får en magister i).
Jag gladdes direkt åt att man hittat en så bra och konkret
definition av meningen med marknadsföring, nämligen att ”tillfredsställa kundens
behov” (Kotler & Armstrong, 2008:5). Definitionen är avskalad och
representerar enligt min mening det verkligt fundamentala i vetenskapen, vilket
alltså då under inga omständigheter bör glömmas. Kotler och Armstrong (2008:6)
varnar för att det kan förekomma en produkt-fokusering som leder till att
producenten blir blind för kundens egentliga behov. Kotler och Armstrong (2008:6)
hävdar och att produkten enbart skall ses som ett verktyg för att lösa kundens
problem. Jag tror att det här en tanke som även för mig som
huvudämnesstuderande på organisation och ledning är bra att komma ihåg.
Ett annat
ytterst relevant begrepp är ”marknad”. I organisation och ledning lär vi oss bland annat, i
och med strategi kursen, att det är viktigt att veta vilken marknad man tävlar
inom (Minzberg, Ahlstrans & Lampel, 1998). Det här betyder i
marknadsföringstermer inom vilken marknad man försöker hitta verkliga och
potentiella köpare av en produkt (Kotler & Armstrong, 1998:7). Jag har
stött på att unga företag som försöker etablera sig, ofta försöker göra sitt
yttersta för att erbjuda hög kvalitet, vilket de lyckas med, men vågar inte ta riktigt betalt för sina tjänster. Alltså, de har en produkt som
de kunde tävla med på kvalitetsmarknaden, men istället tävlar de på marknaden
för det lägsta priset (Minzberg et. Al., 1998). Ur marknadsförings synsätt, med
fokus på kunden, är situationen att man har en produkt som tillfredsställer
köpare som söker kvalitet, men istället vänder man sig åt köpare som är ute
efter låga priser. Det här blir ju ett problem eftersom inputen i arbete blir
större än det man får i gengäld. Marknadsföringen hoppas jag därför kommer att bidra med verktyg för att hitta balansen mellan vad som ges och vad som fås. Med andra ord, hur man etablerar förhållanden som gynnar båda parterna.
Strategin i
allmänhet för ett företag, det vi ägnar oss åt på organisation och ledning, går
givetvis hand i hand med företagets marknadsföringsstrategi. Att ha en
marknadsföringsstrategi är att svarar på frågorna ”vem” och ”hur”. För att
kunna svara på dessa frågor finns det ett antal verktyg att använda sig av.
Dessa verktyg intresserar jag mig speciellt för. Ett exempel på ett verktyg för
att svara på frågan ”vem” alltså, till vilka kunder riktar vi oss, på
vilken marknad ska vi tävla, är att göra olika marknadsanalyser. Kotler och Armstrong (2008:28) konstaterar
att smarta företag inser att de inte kan rikta sig åt alla. Vi måste först veta
”vem” för att sedan kunna svara på frågan ”hur”. Jag kan nog inte ännu svara på den senare frågan, så det får bli temat för ett senare blogginlägg då jag blivit
klokare.
Källor
Kotler, P., & Armstrong, G. (2008). Principles of marketing. Pearson Education: New Jersey.
Mintzberg, H., Ahlstrand, B., &
Lampel, J. (1998). Strategy Safari. Free Press: New York.
Bild hämtad 2014-01-22 från http://eatcleanmakechanges.tumblr.com/post/73872576323
Bild hämtad 2014-01-22 från http://eatcleanmakechanges.tumblr.com/post/73872576323
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar