VARUMÄRKE
KOMPLETTERINGSUPPGIFT
Jag har läst artikeln
”The choreography of design, treasure hunts, and hot dogs that have made Costco
so successful”. Artikeln handlar om varuhuskedjan Costco som trots sitt lilla urval (3600
produkter, jfr. Walmart: 142 000 produkter),
ingen reklam för icke-medlemmar och medlemsavgift för att ens träda in i
affären, har blivit den sjätte största återförsäljaren i världen.
Marknadsförarna i företaget har gjort allt tvärtom traditionellt tänkande.
Det finns endast få substitutprodukter i affären men i urvalet kan man ändå
finna allt från påläggsost till äkta picassomålningar.. Affären har tagit bort
kundernas valmöjligheter, vilket skall göra affärsbesöket mindre stressigt. 25%
av deras produkter finns endast en viss tid i urvalet varefter det byts ut mot
nya. Detta kan leda till att kunder fler produkter p.g.a. en slags rädsla att i
framtiden inte längre få produkten. Affären flyttar även omkring en stor del av
sina vardagsprodukter i affären, som ofta köps impulsmässigt, vilket tvingar
kunderna att leta upp t.ex. Tandkräm eller toapapper var och varannan gång de
besöker affären. Detta utsätter kunden för flera produkter.
I mina öron låter detta som något väldigt jobbigt men det visar sig dock
att denna affärsdesign fungerar väldigt bra. Att någon annan gör de flesta av
dina val kan mycket väl göra affärsresan mera behaglig. Om produktplaceringarna
dessutom är väluttänkta kanske man på riktigt hittar saker som man behöver. Det
föränderliga produkturvalet kan lockar säkert kunder till affären oftare i hopp
om att hitta något grannen inte har.
Varumärket Costco har gjort något som nästan verkar omöjligt. Den
traditionella marknadsföringen har ingen plats i denna affärskedja och kedjan
drivs främst med idéer som nästan verkar vilseledande för kunden. Trots det har
kedjan förankrat sig väl och framstår idag som en av de största återförsäljarna
i världen.
Paul Seppänen
http://www.fastcompany.com/3025312/dialed/the-choreography-of-design-treasure-hunts-and-hot-dogs-that-have-made-costco-so-succe
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar