Jopavi

Jopavi

söndag 26 januari 2014


VARUMÄRKE

KOMPLETTERINGSUPPGIFT

 

Jag har läst artikeln ”The choreography of design, treasure hunts, and hot dogs that have made Costco so successful”. Artikeln handlar om varuhuskedjan Costco som trots sitt lilla urval (3600 produkter, jfr. Walmart: 142 000 produkter),  ingen reklam för icke-medlemmar och medlemsavgift för att ens träda in i affären, har blivit den sjätte största återförsäljaren i världen.

Marknadsförarna i företaget har gjort allt tvärtom traditionellt tänkande. Det finns endast få substitutprodukter i affären men i urvalet kan man ändå finna allt från påläggsost till äkta picassomålningar.. Affären har tagit bort kundernas valmöjligheter, vilket skall göra affärsbesöket mindre stressigt. 25% av deras produkter finns endast en viss tid i urvalet varefter det byts ut mot nya. Detta kan leda till att kunder fler produkter p.g.a. en slags rädsla att i framtiden inte längre få produkten. Affären flyttar även omkring en stor del av sina vardagsprodukter i affären, som ofta köps impulsmässigt, vilket tvingar kunderna att leta upp t.ex. Tandkräm eller toapapper var och varannan gång de besöker affären. Detta utsätter kunden för flera produkter.

I mina öron låter detta som något väldigt jobbigt men det visar sig dock att denna affärsdesign fungerar väldigt bra. Att någon annan gör de flesta av dina val kan mycket väl göra affärsresan mera behaglig. Om produktplaceringarna dessutom är väluttänkta kanske man på riktigt hittar saker som man behöver. Det föränderliga produkturvalet kan lockar säkert kunder till affären oftare i hopp om att hitta något grannen inte har.

Varumärket Costco har gjort något som nästan verkar omöjligt. Den traditionella marknadsföringen har ingen plats i denna affärskedja och kedjan drivs främst med idéer som nästan verkar vilseledande för kunden. Trots det har kedjan förankrat sig väl och framstår idag som en av de största återförsäljarna i världen.

Paul Seppänen

 

http://www.fastcompany.com/3025312/dialed/the-choreography-of-design-treasure-hunts-and-hot-dogs-that-have-made-costco-so-succe

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar