Jopavi

Jopavi

söndag 26 januari 2014

Marknadsföringens-ABC







Vem är Jopavi?
Jopavi består av fem mycket olika individer. Det är vår mångfald inom gruppen som gör det möjligt för oss att verkligen öppna ögonen och se saker från mycket olika perspektiv, vilket alltså berikar oss alla. Alla bidrar vi  med olika personliga och akademiska erfarenheter under lärande processen. Det är också den här mångfalden som bidrar till att vi kan lösa uppgifter på ett unikt och ändamålsenligt sätt. 
Ur kursen önskar samtliga gruppmedlemmar få en insikt över vad marknadsföring innebär, hur vi själva blir utsatta för marknadsföring och hur man kan använda sig av marknadsföring för lukrativa syften. Att kollektivt prestera välgjorda arbeten, koordinera flera individer effektivt och time-management är egenskaper som vi också önskar ha uppnått mera säkerhet inom efter att kursen avklarats. 


Under följer en kortfattad individuell presentation av samtliga gruppmedlemmar.


Annika Forss är en 25 år gamla målmedveten student med akademiska erfarenheter från två olika fält. Hon har en Politices kandidat inom ämnet Utvecklingspsykologi men upptäckte ett brinnande intresse för affärer och organisationsverksamhet. Hon strävar efter att bli utexaminerad Ekonomie magister våren 2015 med huvudämne i Organisation och Ledning. Efter examinationen önskar hon hitta ett jobb utanför Finland, gärna där hon i sin vardag får använda flera av de fem språken hon bemästrar. För övrigt hör mat och idrott till hennes stora passioner.  


Oona Lammi är en första års finskastuderande, men tänker på att byta huvudämne nästa år, troligtvis till något av de ämnen Åbo Akademis handelshögskola har att erbjuda. 
Hon talar finska som sitt modersmål, men pratar även flytande svenska efter att ha gått skolan på svenska. I gymnasiet var hon på utbyte i Colorado USA, och hon planerar att även i framtiden göra utbyte. Vart, vet hon inte ännu. Först tänker hon nog hitta det rätta huvudämnet. 




Johan Sangder är en snart 24-årig studerande på Institutionen för kemiteknik, med huvudämnet Processkemi. Han har snart en teknologiekandidatsexamen och har ca ett år studier kvar tills han avklarat diplomingenjörs utbildningen. Han är född i Åbo, har levt hela sitt liv i Åbo och kommer antagligen att leva också resten av sitt liv i Åbo.

Största intressen på fritiden är motorcyklar och olika vattensporter så som vattenskidning och Jet Skis. Under vinterhalvåret gör han som Mumin och sover största delen av tiden.




Vincent Wrede är en 19-årig första årets studerande på Handelshögskolan.                                       Han skall snart välja huvudämne vilket kommer bli ett svårt val mellan organisationsteori och redovisning. Han är född och uppvuxen i skärgården på Åland. Han flyttade till Åbo som 15-åring för att börja gymnasiet och har trivts bra än så länge.
Största intressen på fritiden är att träna och han är starkt tävlings inriktad när det gäller fysisk aktivitet.




Paul seppänen är en 19-årig ekonomstuderande vid handelshögskolan. Det nästa stora valet i hans liv kommer att vara valet av huvudämne, det blir en svår kamp mellan nationalekonomi och organisation och ledning. Nästa sommar bär det av till Drakan.



CENTRALA BEGREPP
Jopavi skapar tillsammans marknadsföringens-ABC. Nedan finns kortfattat summerade de mest centrala begreppen för marknadsföringen runt vilka hela vetenskapen bygger. Vi kommer själva att använda den här ABC:n som ett hjälpmedel i framtida uppgifter.

Internationell marknadsföring - detta innebär att företagets marknadsföringsåtgärder inkluderar aktiviteter, intressen, eller uppdrag i fler än ett land. Kontrollen av dessa marknadsåtgärder sker utifrån landet där produkterna och tjänsterna är fysiskt sålda (Doole & Lowe, 2008:6).

Konsumentmarknadsföring - Marknadsföringen för konsumenter styrs av konsumenternas köpbeteende och konsumentmarknaden. Konsumenternas köpbeteende innebär köpbeteendet för enskilda individer och hushåll som köper varor och tjänster för personligt bruk. Konsumentmarknaden innehåller dessa indivder och hushåll (Kotler et al, 2005:255). Inom konsumentmarknadsföring kan segmenteringen baseras på geografiska, demografiska, psykografiska eller beteendemässiga aspekter (Kotler et al, 2005:447).

Kundtillfredsställelse - är ett väldigt viktigt begrepp för marknadsförare. Begreppet handlar om huruvida en produkt uppfyller konsumentens förväntningar. För en marknadsförare är det självklart ytterst viktigt att antingen uppfylla förväntningar eller t.o.m. glatt överraska konsumenten. En nöjd kund är viktigt för marknadsföraren då detta ökar chanserna för ett nytt köp. Produktens goda egenskaper sprids även till nya kunder snabbare via en nöjd kund.


Kundvärde - det värde kunder ger en produkt eller tjänst, efter att uppskattat skillnaden mellan all de nytta och kostnader produkten eller tjänsten har jämfört med konkurrenters produkter eller tjänster (Kotler, Armstrong, Harris, Piercy, 2013:13).

Marknad - konceptet marknad föds ur konceptet utbyte och relationer. Marknaden består av potentiella och faktiska köpare av en produkt. Utbytet mellan köpare och säljare sker i och med att köparen har ett behov som säljaren kan tillfredsställa. Att hantera marknader och skapa lukrativa relationer är vad marknadsföringen går ut på (Kotler & Armstrong, 2008:7-8). 


Marknadsföring - handlar inte bara om att göra reklam och sälja, vilket många kanske tror. Det är fråga om en samling av handlingar som tillsammans bildar den helhet som vi kallar marknadsföring. Allt från planeringsfasen till lanseringens reklamkampanj och vidare till förbättringar av produkten kan kallas marknadsföring. Marknadsföringen pågår så länge som produkten ”lever”. All kontakt mellan konsument och producent är också en ytterst viktig del av marknadsföringen av en produkt.

Marknadsföringsmanagement - konsten att välja marknader och bygga lukrativa relationer inom dem. Målet för en marknadsföringsmanager är att hitta, locka till sig, bibehålla, och utveckla målgrupper av kunder genom att skapa, leverera och kommunicera ett konsumentvärde. Till marknadsföringsmanagerns hör också att utveckla en marknadsföringsstrategi. För att lyckas med detta måsta frågor som vilken är vår målgrupp, och hur kan vi bäst tjäna kunderna inom denna målgrupp (Kotler & Armstrong, 2008:8).

Marknads segmentering - Uppdelning av marknaden till segment, där varje segment uppgörs av kundgrupper som i sitt segment har liknande behov, karaktär eller beteende. Detta kan hjälpa till med att bestämma till vem man säljer och hur man säljer sina produkter eller tjänster (Kotler, Armstrong, Harris, Piercy, 2013:51).

Relationsmarknadsföring - innebär att man skapar, upprätthåller och förstärker relationen till kunden (2008 Kotler 11). Detta innebär att företaget inte bara säljer en produkt utan även att man genom en stark relation till kunden försäkrar organisationen om framtida försäljningar.

Samhällelig marknadsföring - ett koncept som går ut på att organisationen skall fastställa behovet, viljan och intresset i en specifik målgrupp och leverera den önskade varan eller tjänsten effektivare än konkurrenterna på ett sätt som bibehåller eller förbättrar samhällets välmående (17 Kotler 2008).



Referenser

Doole, Isobel & Lowe, Robin, 2008, International Marketing Strategy – Analysis, development and implementation, Fifth Edition, South-Western Cengage Learning, London
Kotler, Philip, Wong, Veronica, Saunders, John, Armstrong Gary, 2005, Principles of Marketing, Fourth European Edition, Pearson Education Limited, Harlow




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar