Före jag hade läst i boken trodde jag
i princip att marknadsföring främst och nästan enbart handlade om
reklam. Jag visste inte att marknadsföring hade så många olika
dimensioner. T.ex. att marknadsföring förutom reklam via tidningar
och tv också handlar om rätt design på både varor och paketen som
produkten kommer i till att skapa en långvarig relation mellan
producenten och konsumenten.
Intressant tyckte jag att var att
marknadsföring har gått från att bara försöka sälja så mycket
som möjligt utan att bry sig om till vem eller varför till att
handla om att bygga relationer till konsumenterna och se till deras
intressen och genom detta nå större vinst. Jag tycker att det är
väldigt bra att utvecklingen har gått åt det hållet då det
innebär att fler människor får det dom vill ha och det späder på
nyskapandet bland producenterna. Annat som jag tyckte att var
intressant var hur man kan ” skapa en ny marknad” och övertyga
folk om vad de vill ha.
De begrepp som intresserade mig mest är
”Customer satisfaktion”, ”Marketing management” och ”societal
marketing concept”.
”Customer satisfaktion” betyder
till vilken grad en produkt motsvarar en konsuments förväntningar (Kotler, Wong, Saunders, Armstrong 2005).
Det viktiga med detta begrepp var kanske att förstå att man blir
ganska nöjd om en produkt motsvarar ens förväntningar och väldigt
nöjd om den överträffar ens förväntningar. Men om produkten
däremot är sämre en man väntat är man antagligen inte nöjd och
köper antagligen inte produkten på nytt. Jag tyckte att detta var
intressant eftersom att det inte är något jag skulle komma att
tänka på själv men som ändå stämmer väldigt bra. Att sedan
lära sig att marknadsföra till rätt grad för att produkten skall
överträffa förväntningarna intresserar mig.
”Marketing management” betyder att
marknadsföra till rätt kundkrets dvs. hitta rätt marknad (Kotler et.al 2005). Detta intresserar mig då detta
anatgligen är viktigt t.ex. om man startar ett eget företag och
skall hitta kunder. Speciellt om man har en produkt som man är rätt
ensam om att sälja och som det är begränsad efterfråga på.
”Societal marketing concept”
betyder att man marknadsför genom att se till att något blir bättre
i samhället (Kotler et.al 2005). Jag tyckte att detta är ett
viktigt begrepp eftersom att det finns väldigt stora skillnader i
världen och vad gäller välfärden i olika kontinenter. Och jag
tycker även att det är bra att människor har börjat bry sig om
varifrån produkterna kommer och slutat att endast köpa det som är
billigast. Detta sätt att marknadsföra skapar en motvikt mot de
multinationella storföretagen som tar den billigaste arbetskraft de
får tag i och låter den arbetskraften jobba under väldigt dåliga
villkor.
Källor: Philip Kotler, Veronica Wong, John Saunders, Gary Armstrong. Principles of marketing 4th european edition 2005.
Källor: Philip Kotler, Veronica Wong, John Saunders, Gary Armstrong. Principles of marketing 4th european edition 2005.
Vincent Wrede
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar