Jopavi

Jopavi

onsdag 22 januari 2014

uppgift 2


Mina syn på marknadsföring har ändrats ganska mycket efter att ha läst de första kapitlen i boken.
Före jag hade läst i boken trodde jag i princip att marknadsföring främst och nästan enbart handlade om reklam. Jag visste inte att marknadsföring hade så många olika dimensioner. T.ex. att marknadsföring förutom reklam via tidningar och tv också handlar om rätt design på både varor och paketen som produkten kommer i till att skapa en långvarig relation mellan producenten och konsumenten.
Intressant tyckte jag att var att marknadsföring har gått från att bara försöka sälja så mycket som möjligt utan att bry sig om till vem eller varför till att handla om att bygga relationer till konsumenterna och se till deras intressen och genom detta nå större vinst. Jag tycker att det är väldigt bra att utvecklingen har gått åt det hållet då det innebär att fler människor får det dom vill ha och det späder på nyskapandet bland producenterna. Annat som jag tyckte att var intressant var hur man kan ” skapa en ny marknad” och övertyga folk om vad de vill ha.

De begrepp som intresserade mig mest är ”Customer satisfaktion”, ”Marketing management” och ”societal marketing concept”.

”Customer satisfaktion” betyder till vilken grad en produkt motsvarar en konsuments förväntningar (Kotler, Wong, Saunders, Armstrong 2005). Det viktiga med detta begrepp var kanske att förstå att man blir ganska nöjd om en produkt motsvarar ens förväntningar och väldigt nöjd om den överträffar ens förväntningar. Men om produkten däremot är sämre en man väntat är man antagligen inte nöjd och köper antagligen inte produkten på nytt. Jag tyckte att detta var intressant eftersom att det inte är något jag skulle komma att tänka på själv men som ändå stämmer väldigt bra. Att sedan lära sig att marknadsföra till rätt grad för att produkten skall överträffa förväntningarna intresserar mig.

”Marketing management” betyder att marknadsföra till rätt kundkrets dvs. hitta rätt marknad (Kotler et.al 2005). Detta intresserar mig då detta anatgligen är viktigt t.ex. om man startar ett eget företag och skall hitta kunder. Speciellt om man har en produkt som man är rätt ensam om att sälja och som det är begränsad efterfråga på.

”Societal marketing concept” betyder att man marknadsför genom att se till att något blir bättre i samhället (Kotler et.al 2005). Jag tyckte att detta är ett viktigt begrepp eftersom att det finns väldigt stora skillnader i världen och vad gäller välfärden i olika kontinenter. Och jag tycker även att det är bra att människor har börjat bry sig om varifrån produkterna kommer och slutat att endast köpa det som är billigast. Detta sätt att marknadsföra skapar en motvikt mot de multinationella storföretagen som tar den billigaste arbetskraft de får tag i och låter den arbetskraften jobba under väldigt dåliga villkor.

Källor: Philip Kotler, Veronica Wong, John  Saunders, Gary Armstrong. Principles of marketing 4th european edition 2005.

Vincent Wrede

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar