Redan genom
att läsa det inledande kapitlet till Principles of Marketing av Kotler et al. (Fourth
European Edition, 2005) har jag bevisat att så gott som alla mina tankar om
marknadsföring varit fel. Mina tidigare uppfattningar har kretsat mycket kring
produkter och tjänster, när det enligt Kotler handlar om kunden och dennes
behov. Marknadsföringen har i mina ögon fått en mera komplex och mångfacetterad
natur, som inte alls är lätt att förstå.
Begrepp som
jag tycker är intressanta är bland annat kundvärde, branding och relationsmarknadsföring.
Kundvärde, Customer value (Kotler et al, 2005:10), är intressant för att det värde som kunden uppfattar
i och med att denne äger en produkt är individuellt och går inte enligt mig att
mäta.
Begreppet
branding, Branding,fäste min
uppmärksamhet för att det möjligtvis är något jag själv borde använda mig av i
mitt företag. Branding hjälper företag att diversifiera sig på marknaden och
skapa ett värde för företaget.
Relationsmarknadsföring,
Relationsship marketing (Kotler et al, 2005:11), valde jag för att även det har en personlig koppling
till mig. Att skapa, upprätthålla och förbättra ett förhållande med kunder för
att få dem att utnyttja tjänster pånytt och i bästa fall markadsföra dem vidare
till sina bekanta är i största grad det jag är efter.
Källa:
Kotler,
Philip, Wong, Veronica, Saunders, John, Armstrong Gary, 2005, Principles of
Marketing, Fourth European Edition, Pearson Education Limited, Harlow
//Johan
Sangder
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar