Jopavi

Jopavi

onsdag 22 januari 2014

Vad är marknadsföring?


Redan genom att läsa det inledande kapitlet till Principles of Marketing av Kotler et al. (Fourth European Edition, 2005) har jag bevisat att så gott som alla mina tankar om marknadsföring varit fel. Mina tidigare uppfattningar har kretsat mycket kring produkter och tjänster, när det enligt Kotler handlar om kunden och dennes behov. Marknadsföringen har i mina ögon fått en mera komplex och mångfacetterad natur, som inte alls är lätt att förstå.

Begrepp som jag tycker är intressanta är bland annat kundvärde, branding och relationsmarknadsföring. Kundvärde, Customer value (Kotler et al, 2005:10), är intressant för att det värde som kunden uppfattar i och med att denne äger en produkt är individuellt och går inte enligt mig att mäta.

Begreppet branding, Branding,fäste min uppmärksamhet för att det möjligtvis är något jag själv borde använda mig av i mitt företag. Branding hjälper företag att diversifiera sig på marknaden och skapa ett värde för företaget.

Relationsmarknadsföring, Relationsship marketing (Kotler et al, 2005:11), valde jag för att även det har en personlig koppling till mig. Att skapa, upprätthålla och förbättra ett förhållande med kunder för att få dem att utnyttja tjänster pånytt och i bästa fall markadsföra dem vidare till sina bekanta är i största grad det jag är efter.

Källa:


Kotler, Philip, Wong, Veronica, Saunders, John, Armstrong Gary, 2005, Principles of Marketing, Fourth European Edition, Pearson Education Limited, Harlow

 //Johan Sangder

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar