ANALYS
AV AFFÄRSPORTFÖLJ
”Ett företags
affärsportfölj är en samling av ett företags affärer och produkter som
tillsammans bildar själva företaget” (Kotler, 2005, s.60). Det är viktigt för företaget
att med jämna mellanrum
analyseras dess portfölj. Genom denna analys kan företaget i fråga bestämma vilka
affärer eller produkter som är värda att utvecklas eller i vissa fall
avvecklas. Porföljsanalysen kan ge företaget
en bättre insikt av sina affärer och sålunda få en möjlighet att planera en
bättre strategi inför framtiden.
Då man inleder
analysen skall företaget ta reda på vad som skall utvecklas/avvecklas. Detta
gör man genom att undersöka vilka av företagets strategiska enheter (strategic
business units) är de mest attraktiva på
marknaden och för företagets framtidsplaner. (Kotler, 2005, s.60).
För att visa hur
portföljsanalys kan användas i praktiken, använder jag mig av en artikel jag
läste här om dagen som handlade om möjliga avvecklingen av Apples iPod-enhet i framtiden. Låt oss säga
att Apple har undersökt deras iPod- och iPhone-enheter i deras affärsportfölj
och kommit till slutsatsen att iPhones är mer attraktiva för deras konsumenter
än iPods. Därefter har de gjort beslutet att iPhone-enheten är mer värdefull än
iPod-enheten och en fortsatt utveckling och investering inom denna enhet är
till nytta för företagets framtid. iPod-enheten får sedan det dystra meddelandet
att den inte längre uppfyller de mål som företaget lagt framför sig och måste
därmed avvecklas.
Mer om den möjliga avvecklingen
av Apples iPods kan läsas här: http://www.theverge.com/2014/1/27/5351918/apples-ipod-rides-into-the-sunset
Paul Seppänen
Källor: Principles of marketing, 4th European edition,
Philip Kotler, Veronica Wong, John Saunders, Gary Armstrong.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar