Jopavi

Jopavi

onsdag 29 januari 2014


ANALYS AV AFFÄRSPORTFÖLJ

 

”Ett företags affärsportfölj är en samling av ett företags affärer och produkter som tillsammans bildar själva företaget” (Kotler, 2005, s.60). Det är viktigt för företaget att med jämna mellanrum analyseras dess portfölj. Genom denna analys kan företaget i fråga bestämma vilka affärer eller produkter som är värda att utvecklas eller i vissa fall avvecklas.  Porföljsanalysen kan ge företaget en bättre insikt av sina affärer och sålunda få en möjlighet att planera en bättre strategi inför framtiden.

Då man inleder analysen skall företaget ta reda på vad som skall utvecklas/avvecklas. Detta gör man genom att undersöka vilka av företagets strategiska enheter (strategic business units)  är de mest attraktiva på marknaden och för företagets framtidsplaner. (Kotler, 2005, s.60).

För att visa hur portföljsanalys kan användas i praktiken, använder jag mig av en artikel jag läste här om dagen som handlade om möjliga avvecklingen av Apples iPod-enhet i framtiden. Låt oss säga att Apple har undersökt deras iPod- och iPhone-enheter i deras affärsportfölj och kommit till slutsatsen att iPhones är mer attraktiva för deras konsumenter än iPods. Därefter har de gjort beslutet att iPhone-enheten är mer värdefull än iPod-enheten och en fortsatt utveckling och investering inom denna enhet är till nytta för företagets framtid. iPod-enheten får sedan det dystra meddelandet att den inte längre uppfyller de mål som företaget lagt framför sig och måste därmed avvecklas.

Mer om den möjliga avvecklingen av Apples iPods kan läsas här: http://www.theverge.com/2014/1/27/5351918/apples-ipod-rides-into-the-sunset

Paul Seppänen
 
Källor: Principles of marketing, 4th European edition, Philip Kotler, Veronica Wong, John Saunders, Gary Armstrong.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar