Jopavi

Jopavi

fredag 24 januari 2014

Sport eller promo?

Superbowl betyder för reklambranschen vad modeshowen betyder för modeindustrin. Den andra februari tävlar Seattle Seahawks och Denver Broncos om vem som vinner Superbowl i år. Men före matchen inleds, pågår en mycket intensiv tävling mellan olika stora brand, över vem som ska vinna de amerikanska (och resten av världens) konsumenternas uppmärksamhet. Enbart de största och mest välkända branden kvalificerar sig till den här kampen eftersom summorna marknadsföring under det här evenemanget uppgår i är ofattbara (Yakowich, 2014, januari 21). Nedan finns en infograf om information som är relevant för oss inom affärsvärlden, angående möjligheterna som superbowl medför, även för de varumärken som inte har budget att delta i den direkta marknadsföringen.



Jag finner det att vara mycket intressant hur ett sportevenemang kan resultera i sådana betydelsefulla utfall för företagen, helt beroende på hur väl de presterat på marknadsförings-fronten. Personligen tycker jag nog att spektaklet superbowl faktiskt mer handlar om just för stunden populära företag och deras innovativa marknadsföringskampanjer, än om själva sporten som evenemanget egentligen finns till för. Ett illustrerande exempel är att jag slår vad om att fler människor känner till Volkswagens Dart Vader reklam än vem som spelade i finalen och vann superbowl i fjol.

 - Annika F (Komplettering 1)

Källor

Yacowich, W. (2014, 21.1.), Infographic: 10 Super Bowl Facts Your Brand Needs To Know. Inc.. Hämtad 2014-01-22 från http://www.inc.com/will-yakowicz/10-super-bowl-facts-your-brand-needs-to-know.html

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar