Superbowl betyder för reklambranschen vad modeshowen betyder för modeindustrin. Den andra februari tävlar Seattle Seahawks och Denver Broncos om vem som vinner Superbowl i år. Men före matchen inleds, pågår en mycket intensiv tävling mellan olika stora brand, över vem som ska vinna de amerikanska (och resten av världens) konsumenternas uppmärksamhet. Enbart de största och mest välkända branden kvalificerar sig till den här kampen eftersom summorna marknadsföring under det här evenemanget uppgår i är ofattbara (Yakowich, 2014, januari 21). Nedan finns en infograf om information som är relevant för oss inom affärsvärlden, angående möjligheterna som superbowl medför, även för de varumärken som inte har budget att delta i den direkta marknadsföringen.
Jag finner det att vara mycket
intressant hur ett sportevenemang kan resultera i sådana betydelsefulla
utfall för företagen, helt beroende på hur väl de presterat på
marknadsförings-fronten. Personligen tycker jag nog att spektaklet superbowl
faktiskt mer handlar om just för stunden populära företag och deras
innovativa marknadsföringskampanjer, än om själva sporten som evenemanget
egentligen finns till för. Ett illustrerande exempel är att jag slår vad om att fler
människor känner till Volkswagens Dart Vader reklam än vem som spelade i
finalen och vann superbowl i fjol.
Källor
Yacowich, W. (2014, 21.1.), Infographic: 10 Super Bowl Facts
Your Brand Needs To Know. Inc.. Hämtad
2014-01-22 från http://www.inc.com/will-yakowicz/10-super-bowl-facts-your-brand-needs-to-know.html
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar