Jopavi

Jopavi

måndag 27 januari 2014

Radikal marknadsföring...


Jag har läst artikeln "Sodastream And Scarlett Johanson Make A Splash". Artikeln handlar om varumärket SodaStream vilka är väldigt små inom sin bransh. SoudaStream producerar maskiner som man kan kolsyra vanligt vatten med hemma och till vilken man använder PET- flaskor som är återanvändbara. Artikeln fokuserar på hur SoudaStream har skapat publicitet genom den ursprungliga tv-reklamen som blev förbjuden under Super Bowl 2013.

SodaStream lanserade 2012 en samhällelig marknadsföringskampanj. Reklamkampanjen gick ut på att de gjorde ca. 30 installationer vilka illustrerade och dramatiserade allt det avfall som uppstod på grund av en ända familj som drack Coca-Cola under 5 år. Installationerna bestod av tomma Coca-Cola flaskor. Dessa 30 installationer reste runt i världen för att visa hur mycket avfall som uppstår då man dricke Coca-Cola eller Pepsi.


SodaStream ville genom detta skapa en ”David & Goliat” historia angående miljön i världen. Då det var en reklam som specifikt inriktade sig mot Coca-Cola och Pepsi, vilka är marknadsledande, anklagades SoudaStream för att ha kränkt Coca-Colas varumärke och ville att SoudaStream skulle ta tillbaka sina reklamer. Detta leder oss till Super Bowl 2013. Istället för att backa ned och ändra sina reklamer skapade SoudaStream en ännu aggressivare reklam vilken var menad att spelas under Super Bowl.   
Reklamen handlar om hur mycket flaskor som skulle sparas om alla skulle köpa en Soudastreamer istället för Coca-Cola eller Pepsi. I reklamen ser man Coca-Cola och Pepsi flaskor explodera för att förstärka bilden av att man sparar på miljön genom att välja SoudaStream istället. Det var denna reklam som sedan blev förbjuden och ersattes med en annan reklam av SoudaStream som inte var lika kränkande mot Coca-Cola och Pepsi.

Det var även detta och inte reklamen i sig som gjorde att SoudaStream fick väldigt stor publicitet globalt.

Jag tyckte att det var intressant att det var just denna händelse som gjorde att SoudaStream fick ögen på sig. Att de genom sin aggressiva marknadsföring lyckades nå människor på ett sätt som de inte hade gjort förut. Jag är även intresserad av om det är sådana radikala händelser som är nödvändiga i dagens läge med högre konkurrens än någonsin för att göra sig hörd? Exempel som kan likna och vara värre är Miley Cyrus som har haft medians ögon på sig till en mycket högre grad sedan hon började agera mer radikalt!

Vincent Wrede (kompletteringuppgift)

Källor:

http://www.forbes.com/sites/davidvinjamuri/2014/01/27/sodastream-and-scarlett-johansson-make-a-splash/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar