Jag
har läst artikeln "Sodastream And Scarlett Johanson Make A
Splash". Artikeln handlar om varumärket SodaStream vilka är
väldigt små inom sin bransh. SoudaStream producerar maskiner som
man kan kolsyra vanligt vatten med hemma och till vilken man använder
PET- flaskor som är återanvändbara. Artikeln fokuserar på hur
SoudaStream har skapat publicitet genom den ursprungliga tv-reklamen
som blev förbjuden under Super Bowl 2013.
SodaStream
lanserade 2012 en samhällelig marknadsföringskampanj.
Reklamkampanjen gick ut på att de gjorde ca. 30 installationer
vilka illustrerade och dramatiserade allt det avfall som uppstod på
grund av en ända familj som drack Coca-Cola under 5 år.
Installationerna bestod av tomma Coca-Cola flaskor. Dessa 30
installationer reste runt i världen för att visa hur mycket avfall
som uppstår då man dricke Coca-Cola eller Pepsi.
SodaStream
ville genom detta skapa en ”David & Goliat” historia angående
miljön i världen. Då det var en reklam som specifikt inriktade sig
mot Coca-Cola och Pepsi, vilka är marknadsledande, anklagades
SoudaStream för att ha kränkt Coca-Colas varumärke och ville att
SoudaStream skulle ta tillbaka sina reklamer. Detta leder oss till
Super Bowl 2013. Istället för att backa ned och ändra sina
reklamer skapade SoudaStream en ännu aggressivare reklam vilken var
menad att spelas under Super Bowl.
Reklamen handlar om hur mycket
flaskor som skulle sparas om alla skulle köpa en Soudastreamer
istället för Coca-Cola eller Pepsi. I reklamen ser man Coca-Cola
och Pepsi flaskor explodera för att förstärka bilden av att man
sparar på miljön genom att välja SoudaStream istället. Det var
denna reklam som sedan blev förbjuden och ersattes med en annan
reklam av SoudaStream som inte var lika kränkande mot Coca-Cola och
Pepsi.
Det
var även detta och inte reklamen i sig som gjorde att SoudaStream
fick väldigt stor publicitet globalt.
Jag
tyckte att det var intressant att det var just denna händelse som
gjorde att SoudaStream fick ögen på sig. Att de genom sin
aggressiva marknadsföring lyckades nå människor på ett sätt som
de inte hade gjort förut. Jag är även intresserad av om det är
sådana radikala händelser som är nödvändiga i dagens läge med
högre konkurrens än någonsin för att göra sig hörd? Exempel som
kan likna och vara värre är Miley Cyrus som har haft medians ögon
på sig till en mycket högre grad sedan hon började agera mer radikalt!
Vincent
Wrede (kompletteringuppgift)
Källor:
http://www.forbes.com/sites/davidvinjamuri/2014/01/27/sodastream-and-scarlett-johansson-make-a-splash/
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar