Marketing Audit
Jag har läst om modellen ”Marketing
Audit”. Marketing audit skulle kunna översättas till ”marknads
granskning” på svenska.
Marketing Audit går ut på att man gör
en utförlig analys av ett företags ställning på marknaden.
Analysen innebär att man granskar företagets omgivning, mål,
strategier och verksamhet under en viss period (Kotler 2005:69). Då
man gör denna analys är målet att upptäcka svagheter och
möjligheter i företaget och genom detta bygga en ny plan som skall
förbättra företagets prestationer på marknaden.
Något annat som företag bör
analysera är den aktuella marknadsföringssituatonen och strategin.
Detta sker genom att man samlar information om hur bra produkten är,
hur konkurrensen ser ut och hurdan distribution företaget har.
Ett bra exempel på detta som gäller
konkurrens och den egna produkten är när Apple lanserade iPhone,
dvs. en telefon med pekskärm. Genast började Apples konkurrenter
att tillverka telefoner med pekskärmar för att kunna fortsätta
konkurrera.
Då omgivningen inte är något som
företaget själv kan kontrollera gäller det att ett företag
analyserar vilka möjligheter omgivningen ger och vilka hot som finns
(Kotler 2005:69). Detta sker genom att man tittar på demografin,
t.ex. vilka trender som är på gång i området som företaget
verkar i, hurdan ekonomin är och hur den kan påverka försäljningen,
hurdan är tillgången till energi och råvaror, lagar som gäller
verksamheten osv.
T.ex. när det gäller trender. Om en
trend är på gång kan företaget dra fördel av detta genom att
börja producera varor som följer trenden. Speciellt om företaget
är ute i ett tidigt skede med sina produkter.
Vincent Wrede
Källor:
Principles of marketing
4th edtion, Philip Kotler, Veronica Wong, John Saunders,
Gary Armstrong.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar