Jag
intresserade mig för modellen som gör ett försök att mäta
marknadsföringsframgång. Vid en första anblick verkar det kanske som att
framgång inom marknadsföring är något mycket svårt att mäta, och tidigare har
marknadsförare kunna kräva pengar för marknadsföring utan någon detaljerad
budget just på grund av det. Idag däremot är de pressade från olika håll för
att deras prestationer mäts enligt ROI, return on investment, alltså vad man
utvinner ur pengarna som man investerat i marknadsföringen (Kottler, 2005:56).
ROI
är nettot av marknadsföringsinvesteringen dividerat med kostnaden av
marknadsföringsinvesteringen, och är alltså därför ett mätinstrument för
vinsten genererad av marknadsföringsaktiviteter (Kottler, 2005:57). Problematik
finns ändå eftersom enheten som det mäts i är pengar (euro), medan själva
framgången inom en marknadsföringskampanj kan vara problematisk att konvertera
till samma enhet. Alltså brand medvetenhet, försäljning, kundvärde,
kundtillfredsställelse och marknadsandel kan vara svåra att konvertera till en
gemensam variabel.
Jag
anser att man således istället för att mäta ROI i euro, kunde försöka göra ett
index. Låt oss säga att man har en skala från 1 till 10, var 1 är det sämsta
tänkbara resultetet och 10 är det bästa. Efter att man genomfört en ny
marknadsföringskampanj kunde man ge ett index i vad kampanjen kostat jämfört
med vad man normalt sätter ut på kampanjer (5 skulle vara det exakta medeltalet
av tidigare budgeter), ett index för hur mycket inkomsterna ökat sedan kampanjens
början till en begränsad period (5 skulle vara det man exakt förväntat sig),
och på liknande sätt ge ett index åt brandmedvetenhet, kundvärde,
kundtillfredsställelse. Det här skulle resultera i att man kan konkretisera hur
kampanjen gått enligt de egna förhoppningarna. För att veta hur man ligger till
på marknaden krävs ju att man vet i vilken position man är i jämfört med andra
företag. Alltså, indexen företag emellan skulle inte användas direkt för att
jämföras med varandra, utan mer för att indikera hur prestationerna framskrider
mot det strategiska målet.
Jag
tycker att det annars är hemskt intressant hur man inom företag så starkt
förlitar sig på numeriska rapporter för att göra beslut. Jag har för mig att
det hänger kvar sedan 80-talet när man utbildade en drös analytiker som just
försökte konvertera allt till siffror och gjorde analyser på detta. Jag vill
nog påstå att ledare idag nog gör allt flera beslut på ”känsla” än baserat på
numeriska rapporter. Det här tror jag i och med att ledare idag höjs upptill
skyarna som allvetande problemlösare, och på grund av det faktum att vi med
olika informationssystem har starka datorer som faktiskt kan räkna ut
egentligen vad som helst för att kalkylera vilket beslut som är vettigast att
ta, men att ledare trots detta oftast väljer att gå efter sin ”känsla” (den här
informationen fick jag av en smått frustrerad professor inom
informationssystem).
- AnnikaF
Kotler, P., & Armstrong, G. (2008). Principles of marketing. Pearson Education: New Jersey.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar