Jag visste att marknadsföring har mycket att göra med att skapa värde och lojalitet hos kunder, men förstod inte förrän nu hur komplex processen med det är. Därför är jag mycket intresserad i allt det som har att göra med att lära känna markandsfältet och vad kunderna har för behov och krav. Här är det speciellt kundvärdet och kundtillfredsställningen som intresserar mig. Kunder talar med varandra och kan således påverka företagets rykte antingen på ett positivt eller negativt sätt (Kotler et.al. 2013: 7).
Det andra som intresserar mig är det som kallas för "market segmentation" (Kotler et.al. 2013: 8). Hur väljer man det grupp kunder man riktar sig mot och hurdana löften ger man?
Det som intresserar mig mest är dock "CRM" alltså "customer relationship management". Hit hör så mycket viktigt, av vilka speciellt "consumer-generated marketing" intresserar mig (Kotler et.al. 2013: 17). Här tas det upp att kunder har ett allt större roll i byggandet av brändet, vilket jag håller med om.
Alltså som helhet vill jag gärna lära mig mer om hur kunder påverkar brändet och försäljningen, och förstås hur man kan dra nytta av detta.
Källor: Philip Kotler, Gary Armstrong, Lloyd C. Harris, Nigel Piercy: Principles of Marketing, 6th European Edition, 2013
Oona Lammi
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar