Jopavi

Jopavi

onsdag 22 januari 2014

uppgift 2


Efter att ha läst introduktionskapitlet i principles of marketing av Philip kotler m.fl. har min syn på marknadsföring redan ändrats. Innan denna kurs var min bild av marknadsföring väldigt mycket snävare,  trodde det främst handlade om öka försäljning med hjälp av reklam. Givetvis visste jag att det var fråga om lite mer än det  ovannämnda men hade aldrig tidigare funderat mera över marknadsföringens verkliga betydelse.

” A social and managerial process by which individuals and groups obtain what they need and want through creating and exchanging products and value with others” ( Kotler, Wong, Saunders, Armstrong. 2005, s.6)

Så här definieras marknadsföring i boken. Definitionen fick mig att förstå djupet av termen bättre. Man inser att både konsumenter och marknadsförare gynnas av marknadsföring, de rätta produkterna når konsumenterna och marknadsförarna nås av deras målgrupp lättare. Detta gäller speciellt inom den nyaste marknadsföringsfilosofin som på engelska kallas för societal marketing concept, som enligt boken definieras: ”the idea that the organisation should determine the needs, wants, and interests of target markets and deliver the desired satisfactions more effectively and efficiently than competitors in a way that maintains or improves both the consumer’s and society’s well-being. (Kotler et al., 2005, s.17) The societal marketing concept är något som mycket väl kan vara ett av de viktigaste begreppen hittils. Jämförelsevis kan man nämna ”the selling concept” som kort sagt går ut på att med hjälp av stora reklamkampanjer och storförsäljning försöka få konsumenter att köpas företagets produkter oavsett om produkten är bra eller dålig. Denna filosofi är inte hållbar och i dagens ekonomi är hållbarhet och effektivitet ytterst viktigt.

Två andra begrepp jag anser vara mycket viktiga är kundvärde och kundtillfredställelse. Det är viktigt för företag att kunna uppfylla dessa konsumentkrav för att kunna vara effektiva och hålla sin position på marknaden.
Källor: Philip Kotler, Veronica Wong, John  Saunders, Gary Armstrong. Principles of marketing. 4th European Edition. Pearson Education Limited

 
Paul seppänen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar