Efter att ha läst
introduktionskapitlet i principles of marketing av Philip kotler m.fl. har min
syn på marknadsföring redan ändrats. Innan denna kurs var min bild av
marknadsföring väldigt mycket snävare,
trodde det främst handlade om öka försäljning med hjälp av reklam.
Givetvis visste jag att det var fråga om lite mer än det ovannämnda men hade aldrig tidigare funderat
mera över marknadsföringens verkliga betydelse.
” A social and managerial process by which individuals and groups
obtain what they need and want through creating and exchanging products and value
with others” ( Kotler, Wong, Saunders, Armstrong. 2005, s.6)
Så här definieras
marknadsföring i boken. Definitionen fick mig att förstå djupet av termen
bättre. Man inser att både konsumenter och marknadsförare gynnas av
marknadsföring, de rätta produkterna når konsumenterna och marknadsförarna nås
av deras målgrupp lättare. Detta gäller speciellt inom den nyaste
marknadsföringsfilosofin som på engelska kallas för societal marketing concept,
som enligt boken definieras: ”the idea that the organisation should determine
the needs, wants, and interests of target markets and deliver the desired
satisfactions more effectively and efficiently than competitors in a way that maintains
or improves both the consumer’s and society’s well-being. (Kotler et al., 2005, s.17) The societal
marketing concept är något som mycket väl kan vara ett av de viktigaste
begreppen hittils. Jämförelsevis kan man nämna ”the selling concept” som kort
sagt går ut på att med hjälp av stora reklamkampanjer och storförsäljning
försöka få konsumenter att köpas företagets produkter oavsett om produkten är
bra eller dålig. Denna filosofi är inte hållbar och i dagens ekonomi är
hållbarhet och effektivitet ytterst viktigt.
Två andra begrepp
jag anser vara mycket viktiga är kundvärde och kundtillfredställelse. Det är
viktigt för företag att kunna uppfylla dessa konsumentkrav för att kunna vara
effektiva och hålla sin position på marknaden.
Källor: Philip Kotler, Veronica Wong, John Saunders, Gary Armstrong. Principles of marketing. 4th European Edition. Pearson Education Limited
Paul seppänen
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar