Då ett företag vill analysera sin marknadsföring och få reda på vad som är bra med det, samt vad som kunde förbättras, är SWOT-analysen en mycket effektiv och använd sätt att granska företagets situation. SWOT-analysen kartlägger noggrant företagets styrkor (strenghts), svagheter (weaknesses), möjligheter (opportunities) och hot (threats) (Kotler, 2013:54).
Som styrkor räknas inre förmågor, resurser och sådana positiva situationsfaktorer som hjälper företaget att tjäna kunden och uppnå sina mål (Kotler, 2013:54). Svagheter utgörs av inre begränsningar och av negativa situationsfaktorer som kan på negativa sätt påverka företagets prestationer (Kotler, 2013:54-55). Möjligheter är gynnsamma faktorer eller trender utanför företaget, vilka företaget kan dra nytta av (Kotler, 2013:55). Ogynnsamma faktorer och trender utanför företaget är hot, som kan skada företagets prestation (Kotler, 2013:55).
Då man fullgjort analysen ska man försöka minska hoten och helst totalt eliminera alla svagheterna. Styrkorna analyseras noggrant, för att bestämma i vilka möjligheter man kan bäst använda sina styrkor av (Kotler, 2012:55). Med hjälp av SWOT-analysen kan man vidare börja fundera på specifika planer och åtgärder, då man redat ut hur marknadsföringen ser ut idag och vilka är de punkter som bör antingen användas av eller göras något åt.
Oona Lammi
Källor: Philip Kotler, Gary Armstrong, Lloyd C. Harris, Nigel Piercy: Principles of Marketing 6th European Edition, 2013
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar